Suicide Zero-utbildning för herrtruppen

Sedan våren 2020 samarbetar Degerfors IF med Suicide Zero, en ideell organisation som jobbar för att minska självmordsdödstalen radikalt.

I höstas fick personalen på föreningens sportkontor ta del av utbildningen ”Våga fråga” och de närmaste veckorna är det dags för spelare och ledare i Degerfors herrlag att få göra samma sak.

Under tisdagen föreläste Anna Sundkvist Kräutner från Suicide Zero Värmland för halva a-truppen. Det blev ett samtal om hur plötsliga förändringar i privatlivet eller i fotbollskarriären kan påverka den psykiska hälsan. Spelarna fick också diskutera olika myter som finns kring självmord och fick tips på hur man kan gå till väga för att våga prata psykisk hälsa och ohälsa med människor i ens närhet.

Tanken är att representanter från Suicide Zero ska närvara på klubbens hemmamatcher den dag det åter är tillåtet att släppa in publik.

– Pandemin har förstås saktat ner det här samarbetet en aning, men vi är något bra på spåren nu. Jag känner faktiskt stolthet över hur vi som elitfotbollslag på herrsidan verkligen försöker gå i främsta ledet för att lyfta frågan om psykisk ohälsa. ”Våga fråga” lämnar avtryck här i föreningen och jag tror att vi är många som lärt oss mycket av utbildningen, säger Victor Lundmark, press- och kommunikationschef i Degerfors IF.