Sabetkar kan debutera mot Norrby IF

För en vecka sedan tog cupäventyret slut för Degerfors IF. Laget fortsätter nu med de allsvenska förberedelserna genom att spela gamla hederliga träningsmatcher. Imorgon, lördag, kommer fjolårskonkurrenten Norrby IF på besök. Norrby som var en av de få klubbar som lyckades besegra DIF i superettan 2020.

Matchen börjar klockan 14:00 och visas på Expressen Premium, NA och SportExpressen Play. Har du redan abonnemang på någon av de här sidorna ingår matchen i ditt abonnemang. På SportExpressen Play går matchen även att köpa som PPV för 139 kronor.

Tillbaka till verkligheten. Försäsong. Det är fortfarande några veckor kvar till genrep och det är veckan efter en ganska stor cupbesvikelse. På vilket sätt tänker ni ta er an den här matchen?

– Det hade varit roligare för alla att få spela ytterligare en tävlingsmatch, men antalet veckor kvar till seriepremiär är fortfarande samma och vi behöver förbereda oss. Vi ska stå för bra prestationer, dels på ett individuellt plan så att folk får en chans att visa upp sig, men även som lag. Vi ska bygga vidare på det vi gjort bra hittills under försäsongen. Det finns ingen anledning att inte göra bra ifrån sig även om det lätt kan bli en känsla av att ”Jaha, nu är det träningsmatch igen”. Alla längtar till serien, så är det. Samtidigt är det några viktiga veckor vi har framför oss för att förbereda oss inför det som kommer, säger tränare Tobias Solberg.

Anton Kralj var tillbaka på planen i den senaste matchen och är redo för spel. Sean Sabetkar är redo för Degerforsdebut. Vad ser du mest fram emot att se när det gäller de här två spelarna?

– Att de kommer in i vårt sätt att spela. Anton har ju varit med och har kunnat följa oss på ett annat sätt än vad Sean har gjort. Det ska bli jättekul att ge honom mer och mer speltid. Vi vet vad han har gjort bra i Norge och vad han kommer bidra med här. Förhoppningsvis håller han sig skadefri nu. Sean är ju i gång om man ser till fysiken, så där handlar det bara om att komma in i ett annat sätt att spela. Även om Västerås också har en trebackslinje är det en del som skiljer i det offensiva spelet.

– På ett sätt borde vi lägga in Christos Gravius här också. Det blir en liten nystart för honom eftersom han haft en väldigt ryckig försäsong. Han har egentligen varit borta sedan Bragematchen. Det ska bli hyperintressant att följa de här spelarna.

Norrby är en motståndare ni känner väldigt väl. Tuffa matcher förra året. Vad räknar ni med att få ut av det här mötet?

– Alla försäsongsmatcher vi har kvar är tuffa. Norrby är ett bra lag även om de tappat en del spelare. Vi själva har ju värvat en av dem i form av ”Abdo” Saidi som var en av deras bärande spelare. Samtidigt har de fått in en hel del nyförvärv. Norrby brukar plocka ihop ett bra lag. De har värvat mittbacken Fredrik Lundgren från Öster och Bubacarr Jobe som var utlånad till ÖIS förra året. Norrby spelar fysiskt, har många skickliga tunga spelare och är bra i djupledsspelet.

Villiam Dahlström fick en smäll på foten i samband med torsdagens träning och kommer inte vara med i matchtruppen. Där hittar vi däremot följande spelare:

Ismael Diawara, Gustav Granath, Jonathan Tamimi, Daniel Janevski, Oliver Ekroth, Nicklas Maripuu, Sebastian Ohlsson, Ferhad Ayaz, Johan Bertilsson, Sargon Abraham, Christos Gravius, Erik Lindell, Sean Sabetkar, Victor Edvardsen, Anton Kralj, Abdelrahman Saidi, Christoffer Wiktorsson, Adam Carlén, Adhavan Rajamohan, Jeff Gal

Observera att Degerfors kommun med anledning av den rådande pandemisituationen tagit beslut om vistelseförbud runt Stora Valla, vilket innebär att den som går ner till arenan för att titta på matchen från andra sidan stängslet kan komma att bötfällas.

Det är givetvis viktigt att vi alla gör vårt bästa för att hålla nere smittspridningen. Något som i förlängningen leder till ett förbättrat läge som i sin tur kan betyda att vi äntligen får ta in publik på Stora Valla igen.