Premiärdags för damlaget

En extra lång försäsong, på grund av pandemiläget, har nått sitt slut. Nu får Degerfors IF:s damlag äntligen sparka igång säsongen i division 2 Västra Svealand.

Och det är ett peppat lag som reser till bortapremiären, på Björnevi, mot Torsby IF 2 under fredagskvällen.

– Vi har kört på bra hela tiden i väntan på att det ska dra igång. Det är klart det varit påfrestande att vänta emellanåt, men jag tycker ändå det funkat bra och att vi hållit humöret uppe, säger Degerfors tränare Patrik Werner.

En träningsmatch blev det. När restriktionerna lättades, och det gavs klartecken till seriespel, bokades det snabbt in ett möte med Rävåsen. Då drog Degerfors det längsta strået och vann med 2-1.

– Bra gjort av oss. Jag tycker det är ett kvitto att vi är på rätt väg. Vi stod upp bra mot ett division 1-lag, som mycket väl kan vara i toppen av den serien. Vi rullade runt på 19 spelare och kommer fräscha till seriepremiären, säger Werner.

I takt med sportsliga framgångar har damsatsningen utvecklats inför kommande säsong. Truppen har växt och ytterligare ett lag är anmält till seriespel – i division 4.

– Just nu är vi 32 spelare i truppen och cirka 25 på varje träning. Det är ett bra drag. Vi har inte aktivt rekryterat spelare, men det är många som hört av sig och alla som vill vara med, får vara med. Med två lag kommer dessutom alla få spela, förklarar Patrik Werner.

Nytt för i år är också att kapaciteten i ledarstaben har höjts. Sören Jönsson, Yrjö Toivonen och Patrik Werner får support av Sebastian Henriksson, Lina Mattsson och Ari Tiuraniemi.

I fjol vann Degerfors IF division 3 efter en nervkittlande avslutning som avgjordes på målskillnad. Nu blir man alltså nykomlingar i tvåan.

Vad är målsättningen med säsongen?

– Mitten tycker jag vi ska klara av, något annat kan man inte tro på som nykomling. Det vore i så fall en ren bonus. Men det är samtidigt svårt att säga vad man tror, jag har inte sett något av de andra lagen, säger Werner.

Han har däremot sett desto mer av Degerfors IF dam och den resan man gör i seriesystemet och som lag.

– Det har gått oerhört mycket framåt för alla spelare. Allt har blivit bättre, från att knappt kunna träna ibland till att orka matcher över 90 minuter. Det är stor skillnad nu mot då på fysiken och fotbollskunnandet. De taktiska inslagen blir dessutom fler och fler.

Vad tror du den stora skillnaden kommer att vara mellan tvåan och trean?

– Som alltid så är topplagen mycket bättre, men jag tror vi kommer kunna matcha dom flesta lagen även i den här serien. Jag tror inte tjejerna tyckte det var tråkigt att vinna stort förut, men nu ska det bli väldigt kul att spela tuffa matcher och mot bra lag, säger Patrik Werner.

Degerfors division 4-lag skulle ha spelat sin premiär på lördag mot IF Karlstad Fotboll, men på grund av covid hos motståndarna är den framskjuten till ett senare datum.

Vill man stötta Degerfors IF satsning på damerna som privatperson eller företag, då kan man läsa mer om det här.