Inför GIF Sundsvall hemma: ”Vill se ett Degerfors som jobbar stenhårt och är påkopplade”

Imorgon spelar Degerfors en mycket viktig match när bottenkollegan GIF Sundsvall kommer till Stora Valla. Viktiga poäng står på spel och båda lagen är oerhört angelägna om att ta sig uppåt i tabellen.

Klockan 17:30 imorgon kväll kliver två segersugna lag ut på Stora Vallas gräsmatta. Degerfors kommer, som de flesta vet, från en storförlust mot Hammarby på Tele2 Arena. Degerfors brast i sin effektivitet och tog inte vara på de möjligheterna som gavs. Hammarby å andra sidan lyckades göra fem mål trots en spelmässigt jämn match. Men, det är som alla vet målen som räknas i fotboll och inga poäng delas ut för lyckade passningar.

Degerfors är alltjämt kvar i botten av tabellen med 12 inspelade poäng medan Sundsvall inkasserat tio. För Degerfors del behövs en vinst för att lägga beslag på kvalplatsen och peta ner Helsingborg samtidigt som Sundsvalls utgångsläge förbättras en aning vid en seger. En av de som är mest angelägna om att plocka tre poäng imorgon är tränare Tobias Solberg.

Förlust med 1-5 mot Hammarby senast. Ett resultat som det går att säga mycket om, men vad är din bild av matchen?

– Jävligt tråkigt att förlora en sådan match genom att släppa in fem mål, så klart. Hammarby var effektiva, vi var det inte och blev riktigt hårt straffade. Det är bara att jobba vidare, jag tycker att det finns en hel del att ta med sig från den matchen trots resultatet. Förhoppningvis har matchen stärkt oss, hur dumt det än låter, men oavsett behöver vi vara påkopplade imorgon för Sundsvall kommer att vara heltaggade och vilja vinna matchen. Förhoppningsvis kommer det mycket folk imorgon som kan hjälpa och stötta oss i att bygga upp energin som behövs för att kunna dra det längsta strået.

Hur viktig skulle du säga att matchen imorgon är?

– Den är ju jätteviktig. Det är elva matcher kvar och det är en bottenkonkurrent vi möter som gör allt för att kliva över nedflyttningsstrecket. Det är viktiga poäng att spela om, det inser ju alla. Vi ska göra allt för att vinna matchen, som alltid och en vinst ger oss ju naturligtvis en skjuts i rätt riktning.

Hur är stämningen i truppen?

– Den är bra. Det är hård konkurrens och alla är inte nöjda över speltiden, men så är det alltid och det är så det ska vara. Alla vill ju spela alla minuter. Sedan är det viktigt att spelarna kan koppla på och hjälpa varandra sen. Fotboll är en lagsport och vi är ett lag allihop oavsett om man är på planen eller inte. Vi har en bra konkurrens i truppen.

Förväntningar på matchen imorgon?

– Jag vill se ett Degerfors som är ödmjuka inför uppgiften, som jobbar stenhårt och är påkopplade. Ett lag som vill framåt, driver på och attackerar Sundsvall. Det kommer inte att bli lätt, för Sundsvall kommer hit och vill göra det svårt för oss. Det är viktigt att vi inte går i deras fällor och bibehåller balansen. Vi vill som alltid ta tag i matchen hålla i bollen och attackera och jag hoppas att vi kan göra det på ett bra sätt imorgon, säger Tobias Solberg.

Truppen

Truppen mot GIF Sundsvall: Alfie Whiteman, Gustav Granath, Sean Sabetkar, Joe Gyau, Sebastian Ohlsson, Diego Campos, Johan Bertilsson, Dijan Vukojevic, Christos Gravius, Erik Lindell, Gustaf Lagerbielke, Rasmus Örqvist, Albin Mörfelt, Omar Faraj, Elyas Bouzaiene, Adam Carlén, Jeff Gal och Nikola Djurdjic.

Utanför truppen: Ronald Mukiibi (skada), Oscar Wallin (konkurrensmässiga skäl), Daniel Krezic (skada), Anton Kralj (skada), Justin Salmon (skada) och Adhavan Rajamohan (skada).

Praktisk information

Vi öppnar upp entréerna 90 minuter innan avspark. Imorgon händer det massor av saker på Stora Valla. Bland annat: Drop in-vigsel, invigning av Vallabaren och livemusik på dansbanan. Kom klädd i rödvitt och du har möjlighet att vinna ett presentkort i vår souvenirbutik. Klicka på den här länken för att läsa mer om allt som händer på Stora Valla imorgon.

Ta Vallaexpressen till matchen! Vallaexpressen går från Karlstad, via Kristinehamn och till Stora Valla. Läs mer om resan här.

Du som inte har möjlighet att vara på plats kan som vanligt se matchen live på Discovery+.
Om du tecknar ditt abonnemang via den här länken går en del av kostnaden till Degerfors IF.