Inför Djurgården hemma ”Tror på en intensiv match med fantastisk inramning”

Omgång fem står för dörren och Degerfors IF gästas av Djurgårdens IF imorgon. I Degerfors saknas de två nyckelspelarna Sebastian Ohlsson, som fortsatt är skadad samt Damjan Pavlovic som drog på sig sin tredje varning för säsongen och är avstängd.

Avspark: Söndag den 30 april kl. 17:30 på Stora Valla. Entréerna öppnar 16:00.

Biljetter: Hittar du via den här länken (öppnas i ny flik). I skrivande stund finns endast ståplatser och sju sittplatser kvar.

EvenemangsinformationHittar du på den här sidan (öppnas i ny flik).

TV-sändning: Under hela 2023 kan du som inte är på plats på arenorna se Degerfors IF:s allsvenska matcher live på Discovery Plus. Om du tecknar ditt abonnemang via den här länken (öppnas i ny flik) så går en del av avgiften till Degerfors IF.

Joe Gyau om veckan som varit och hans tankar inför matchen mot Djurgården.

– Vi har haft en bra vecka och tränat på bra. I onsdags hade vi en otroligt intensiv dag med dubbelpass och mycket fysik. Nu förbereder vi oss på att möta Djurgården på söndag. Det ska bli en rolig match.

– Vi har gått igenom matchen mot Elfsborg senast och tittat på vad vi gjorde bra respektive dåligt. Jag tycker att vi startade matchen väldigt långsamt, men ju längre matchen gick desto fler passningar gick rätt och vi lyckades kvittera innan halvtid. I andra halvlek gjorde vi mycket bra men var för slarviga i sista tredjedelen. Det var inte vår bästa match men det finns en del saker som vi gjorde bra och kan ta med oss.

– En sak som vi tar med oss är sättet vi lyckas vända spelet på och hur vi byter kant. Vi är bra på att få motståndarnas försvarare att flytta på sig och vi lyckas skapa stora ytor. Vi är bra på att utnyttja ytorna men det behövs mer skärpa i sista tredjedelen.

– Det kommer att bli en intensiv match på söndag med en fantastisk inramning på Stora Valla. Djurgården är ett bra lag och vi kommer inte att få någonting gratis. Om vi spelar det spel som jag vet att vi kan, så har vi väldigt bra chanser att ta alla tre poäng.

– Det här blir tredje gången jag spelar mot Djurgården och varje gång jag mött dem så har matcherna haft riktigt hög intensitet. Det är viktigt att vi tar löpningarna, är påkopplade hela tiden och inte fegar ur i duellspelet. Vi har ganska bra koll på Djurgården och vet hur de vill spela, så vi ska försöka utnyttja deras brister.

– Jag ser fram emot att få kliva ut på Stora Valla med våra supportrar i ryggen. Det betyder jättemycket för oss att de är på plats och stöttar oss i 90 minuter, avslutar Gyau.

Truppen: Sondre Rossbach, Gustav Granath, Karim Mammar, Sean Sabetkar, Joe Gyau, Oscar Wallin, Diego Campos, Gustav Lindgren, Dijan Vukojevic, Christos Gravius, Erik Lindell, Fortune Bassey, Seid Korać, Rasmus Örqvist, Carl Ljungberg, Elyas Bouzaiene, Peter Gwargis, Justin Salmon, Alexander Hedén Lindskog, Depi Ilunga och Jonas Olsson.

Skador/avstängda: Sebastian Ohlsson, Albin Mörfelt, Filip Järlesand, Nikola Djurdjic och Damjan Pavlovic.