Herrarna genrepar mot GAIS

Göteborgslaget som kryllar av rödvita referenser (Stefan Jacobsson! Nikola Ladan! Boris Lumbana! Fredrik Holmberg!) är Rödvitts sista motståndare under försäsongen 2021. Imorgon, fredag, kommer GAIS till Stora Valla för ett genrep som drar i gång klockan 14:00 och som visas på Discovery+.

Observera att Degerfors kommun med anledning av den rådande pandemisituationen tagit beslut om vistelseförbud runt Stora Valla, vilket innebär att den som går ner till arenan för att titta på matchen från andra sidan stängslet kan komma att bötfällas.

Det är givetvis viktigt att vi alla gör vårt bästa för att hålla nere smittspridningen. Något som i förlängningen leder till ett förbättrat läge som i sin tur kan betyda att vi äntligen får ta in publik på Stora Valla igen.

I superettan 2020 tog DIF fyra av sex möjliga poäng i mötena med GAIS.

Varför är GAIS en bra motståndare i ett genrep?

Vi tycker att det är ett bra lag som försöker spela fotboll och som kommer försöker pressa oss. Vi tror att de kommer bli ett ganska bra lag i superettan i år, så det är en lagom motståndare i ett genrep, säger tränare Andreas Holmberg.

Det här blir sista chansen att sätta detaljerna inför premiären. Vad tycker du att ni har kvar att få på plats?

– I det taktiska tycker jag inte att vi har jättemycket kvar. Det mesta är på plats. Helst av allt vill jag se en match där vi ser spelsugna ut, där det spritter i benen på oss, där vi kan se att vi är där rent fysiskt och att vi är något nummer större än GAIS. Det skiljer en division och det vill jag se imorgon, men när det gäller detaljer tycker jag att det har stämt väldigt bra.

– Man ska kunna se på spelarnas engagemang att vi närmar oss premiär. Det tycker jag är det allra viktigaste.

Det saknas väldigt många spelare men det är inte riktigt så allvarligt som det kanske kan se ut, eller hur?

– Vi har en del spelare som är sjuka, men det finns inga bekräftade coronafall. Vi vill vara försiktiga inför premiären så de får stanna hemma.

Det här gör att matchtruppen ser ut på följande sätt:

Ismael Diawara, Gustav Granath, Nicklas Maripuu, Ferhad Ayaz, Johan Bertilsson, Sargon Abraham, Christos Gravius, Erik Lindell, Villiam Dahlström, Sean Sabetkar, Victor Edvardsen, Anton Kralj, Abdelrahman Saidi, Adam Carlén, Tufve Östlund, Jeff Gal, Anton Berggren, Ludvig Sten

Degerfors IF spelar sin allsvenska premiär borta mot AIK, 12 april.