Vinst mot Nyköping

Degerfors IF vann under eftermiddagen sin match mot div 1 laget Nyköping BIS med slutresultat 3-1, målgörare i matchen blev Erik Björndahl 2 mål och Erik Lindell som gjorde säsongspremiär. En nöjd Stefan Jacobsson summerade matchen så här… Vi får en bra start och får in ett noll relativt tidigt och så långt så bra så att säga. Vi visste att vi skulle möta ett bra lag, ett lag fyllt av självförtroende som har gjort jättebra resultat i Svenska Cupen och framförallt så visste vi om att de är passningsskickliga och är bra på att hålla i bollen. Det blev en perfekt match utifrån det vi vet som vi måste bli bättre på, vi får en bra start, de tar sig in i matchen med en bra individuell prestation då de gör bort en av våra spelare och trädde in bollen i bortre burgaveln, sedan tar vi över matchbilden lite och vi får jobba hårt i vårt försvarsspel, vi gör också det på ett jättebra sätt precis så som vi har pratat om innan matchen men vikten av att när man möter en motståndare som är bra i sitt försvarsspel och är bra på att hålla i bollen, att man orkar att gnugga mentalt och inte tappa disciplinen i försvarsspelet det är jag jättenöjd med att vi liksom inte gör det under första halvlek för att så ser det oftast ut i matcherna, att det är jämt skägg och båda lagen är med på vad man ska göra och vi lyckas att freda oss med ett bra försvarsspel, så Nyköping får inte ut något av det övertag som de hade där. Vi stänger ner matchen på ett bra sätt och får ytterligare ett mål i slutet av första halvlek.

Andra halvlek så har inte Nyköping samma energi och då öppnar det upp sig för vårt spel och vi dominerar helt och hållet andra halvlek. Vi gör det utan att tumma på hur vi ska jobba i vårt försvarsspel. Så jag är jättenöjd med hur vi agerar och hur kompakta vi är hela tiden när vi pressar i rätt lägen och så är det kul att se när vi får lite ytor så är vi jättefarliga. En bra match mot ett bra motstånd!

Då är vi jättetaggade inför årets sista träningsmatch mot Kongsvinger IL söndag den 24 mars på Gjemselund Stadion, Kongsvinger i Norge. Som också avslutar försäsongen 2019. Nu ser vi verkligen fram emot seriestarten som är den 31 mars och då en bortamatch mot Syrianska FC med avspark kl 17:30 i Södertälje.

Åsa Holmstrand