Viktiga poäng på spel mot Mjällby

Jag är 14 år 1995 när min kompis på högstadiet får mig att hålla på Degerfors för att Vulkanerna är en så häftig klack.

Boende i Småland ser jag Degerfors möta Öster borta i allsvenskan innan uttåget 1997 och sedan följer många matcher på bortaläktaren på superettanarenor.

Första matchen på Stora Valla ser jag 2015 då Ralf Edström drar min vinstlott i Halva potten-lotteriet.

Jag är 40 år när Bruket vaknar och jag på lördag får se min första allsvenska match på Stora Valla!

– Oscar Zier

Det är återigen viktiga poäng som står på spel när Degerfors IF under lördagen tar emot Mjällby. Bollen sätts i spel klockan 15 på Stora Valla. Med 14 omgångar kvar av allsvenskan ligger DIF ovanför nedflyttningsstrecket. Det gör däremot inte Mjällby och den här drabbningen kan solklart gå under begreppet ”sexpoängsmatch”. Vid seger gör Degerfors ett ryck från botten, medan en förlust skulle skapa mer nerv kring strecket.

Senast lagen emellan var det Mjällby som fick segerhurra i omklädningsrummet, och närmast kommer de från ett kryss mot serieledaren Djurgården.

— De pressade Djurgården på deras plan och hade smak på fler poäng. Vi vet om att Mjällby är ett bra lag, och där det kommer krävas en riktigt bra prestation av oss, säger Andreas Holmberg, tränare i Degerfors.

Vad minns du av ert förra möte, där Mjällby vann med 1-0?

— Jag minns att vi startade matchen väldigt bra, men föll sedan in i ett alldeles för långsamt tempo. Mjällby pressade även sönder också, väldigt högt upp i banan. I halvstidsvilan var det jobbiga känslor och det ansatte den dåliga starten i den andra halvleken när Mjällby tog ledningen. På det hela taget var det en rättvis seger för Mjällby.

Sedan dess har Mjällby bytt tränare. Christian Järdler lämnade och ersattes av Anders Torstensson, vilket gjort att Holmberg spårat några spelmässiga förändringar i motståndarlaget.

— Det har hänt en del i deras spel, man har mer energi och spelar lite enklare. Pressen är kanske inte lika tuff, men man gör andra saker bättre och är mer kompakta, säger Holmberg och fortsätter:

— Som vanligt, som i alla matcher, handlar det om att göra vår grej och försöka sätta prägeln på matchen med vårt anfallsspel, men också förstå att vi kommer behöva försvara oss.

Glädjande för Degerfors är att arbetstillstånden för Nikola Djurdjic och Alfie Whiteman är på plats och att duon kliver in i matchtruppen mot Mjällby. Bedömningen är att Djurdjic nu är så pass fräsch att han finns med som ett alternativ.

— Det blir svårt att ta ut en startelva med det här gänget, men det är så det ska vara. Det är angenämt problem. Nikola blir bättre och bättre, och det finns kvalitéer hos honom som vi kommer ha stor nytta av, menar Holmberg.

Anton Kralj skadade sig på träning under veckan och tvingas stå över hemmamatchen.

Tränarduon Andreas Holmberg och Tobias Solberg har därför valt att ta ut följande matchtrupp:

Gustav Granath, Daniel Janevski, Oliver Ekroth, Sebastian Ohlsson, Ferhad Ayaz, Johan Bertilsson, Sargon Abraham, Christos Gravius, Erik Lindell, Sean Sabetkar, Victor Edvardsen, Nikola Djurdjic, Axel Lindahl, Abdelrahman Saidi, Adam Carlén, Justin Salmon, Jeff Gal, Alfie Whiteman.

I samband med herrarnas och damernas (kl 18 mot Malung) matcher kommer föreningens samarbete med Suicide Zero att uppmärksammas.

Suicide Zero är en ideell organisation som sedan 2013 arbetar för att radikalt minska självmorden i Sverige. Varje år tar nära 1500 människor sina liv. Det är fyra om dagen. I statistiken döljer sig föräldrar, syskon, barn, grannar, kollegor och vänner. Tiotusentals får varje år beskedet att någon de känner tagit sitt liv. Varje självmord är ett för mycket.

På lördag kommer Suicide Zero vara på plats på Stora Valla för att sprida information och sälja specialdesignade Suicide Zero-armband i Degerfors Idrottsförenings färger. Dessutom kommer spelarna i herrlaget värma upp i speciella tröjor med Suicide Zeros budskap.

Vill du stötta Suicide Zeros arbete för att minska självmorden kan du swisha en gåva till: 90 03 989. Skriv gärna Degerfors IF i kommentaren.