Urladdning av DIF – körde över IFK Norrköping

En dålig trend och ett prekärt läge. Då tog Degerfors fram det bästa man hade och körde över IFK Norrköping.

Första halvleken var en riktig urladdning. Degerfors visade klass och behärskade underlaget betydligt bättre än gästerna när man stack ifrån till 4–0. Där och då avgjordes tillställningen och det var ett grepp man aldrig skulle släppa ifrån sig.

– Vi hade ett mål med den här matchen och det var att vi skulle få åka till Östersund med något att spela för, säger Tobias Solberg, tränare i Degerfors IF, efter 4–1-segern mot IFK Norrköping.

Kort därpå kryssade Halmstad hemma mot Hammarby (0–0). Därmed är Halmstad fortfarande före i kampen om att undvika kval, just nu på bättre målskillnad. De ställs dock i den sista omgången mot serieledaren tillika guldjagande Malmö FF, medan Degerfors åker upp till redan degraderade Östersund.

Det kan fortfarande vända.

Efter några tunga förluster för DIF och väldigt lite skapade målchanser framåt, så blev det islossning under söndagseftermiddagen mot IFK Norrköping. Tränarduon Andreas Holmberg och Tobias Solberg valde att stuva om i startelvan och ge fjolårets succetrio Johan Bertilsson, Villiam Dahlström och Victor Edvardsen chansen igen från start – deras första den här säsongen. Det blev ett offensivt succédrag när trion slet sönder Norrköpings försvar med sin intensitet.

– Det fungerade bra där framme, som vanligt när vi spelar ihop. Vi har en bra trupp och saker och ting ska funka bra ändå, men vi är ganska samspelta och jag tror många kände att man hade lite koll i dag. Jag har varit jäkligt laddad under en lång tid att få vara med och bidra från start och i dag funkade det bra, säger tvåmålsskytten Bertilsson.

Han öppnade målskyttet i den 13:e minuten på straff. Bertilssons revs ned och tog hand om straffen själv och ledningsmålet varvade igång hela Degerfors. Det tog inte lång tid innan Axel Lindahl nådde högst på Eriks Lindells inlägg och Victor Edvardsen stod för ett fint förarbete när han spelade fram till Bertilsson, som då knorrade in bollen vid bortre stolpen.

Halvlekens fullträff svarade dock Oliver Ekroth för när han smällde in bollen på distans och det betydde 4–0 precis innan halvtidsvilan. Det var en riktig raket!

– Jag kände direkt när jag sköt att den går in. Jag rankar det målet ganska högt. Mitt mål i Superettan-premiären mot Öster var ett ganska bra mål, men allsvenskan är stort – så kanske att det här var lite större även om det var det fjärde målet och lite ”klart” då.

Norrköpingstränaren Rikard Norling sa att det var det fjärde målet som tog bort allt hopp…

– Om Rikard säger så, då får det vara nummer ett, skrattar Ekroth.

Om lagkaptenen var missnöjd förra helgen, efter 1–4 mot Hammarby, var det raka motsatsen nu.

– Så effektiva som vi var i dag, det har man saknat. Första målet är så viktigt och det ger en energi och trygghet, och när vi gör det så är vi svårslagna. Det är enkelt att spela fotboll när bollarna sitter, säger Ekroth.

Degerfors har tidigare försökt spela sig igenom motståndarlagen på Stora Valla – även under kallare grader. Men den här gången anpassade man sig till bättre till mattan och det aningen svårspelade underlaget.

– Vi håller det ganska simpelt på en plan som är ganska studsig och hoppig. Vi gör det enkelt och riskerar inte så mycket bakåt. Och framåt skickar vi långt och där har vi spelare som springer ifrån de flesta. Dels det gör att vi vinner, men som sagt, även att vi får det första målet. Jag är väldigt nöjd över hur vi tog oss an uppgiften.

Smolk i glädjebägaren var emellertid att Oliver Ekroth drog på sig ytterligare en varning när han slog bort bollen från motståndarnas inkast. Således missar backbjässen den avgörande omgången, borta mot Östersund.

– Sånt hjärnsläpp, jag ångrar mig verkligen. Det är vad det är, jag kan bara säga sorry, men jag hoppas jag får följa med och stötta grabbarna för alla vet hur viktig den matchen är. Vi har sagt att vi ska ta sex poäng de två sista omgångarna, så får vi hoppas att det räcker för att undvika kval, säger Ekroth.

Dramatiken runt kvalstrecket fortsätter – ända in i den sista omgången!