Ungdomarna gjorde fina insatser när Degerfors föll i sista matchen

Det var glest på läktarna i novembermörkret när Degerfors tog sig an Mjällby i den sista allsvenska matchen på ett tag. Den betydelselösa matchen slutade 1-2 och resultatet var nog sekundärt denna kväll, eftersom det var Tobias Solbergs och Andreas Holmbergs sista match som huvudtränare. Efter slutsignalen följde en fin avtackning av de båda trotjänarna.

Från start för första gången i Allsvenskan fanns Alexander Hedén Lindskog i backlinjen samt Jamie Bichis på mittfältet. Båda två tog chansen och visade framfötterna vid flera tillfällen. 17-årige De Pievre Ilunga hoppade in i minut 61 när han bytte av Sebastian Ohlsson på mittfältet och i den 85:e minuten fick Carl Ljungberg göra sin allsvenska debut.

Sammandrag

Presskonferensen utgick då journalisterna genomförde intervjuerna vid planen efter avtackningen istället.

Matchfakta

Mål: 1-0 Lindgren (51′), 1-1 Pettersson (65′), 1-2 Pettersson (90+1′).

Varningar Degerfors IF: Ilunga (62′).

Varningar Mjällby AIF: Wikström (54′), Gustafson (86′).

Startelva: Olsson – Bouzaiene, Granath, Wallin, Lindskog, Mammar – Bichis (ut 71′), Ohlsson (ut 61′), Gravius (ut 85′) – Abdulla (ut 71′), Lindgren.

Ersättare: Rossbach, Gyau (in 71′), Campos (in 71′), Bolin, Ljungberg (in 85′), Gwargis, Salmon (in 71′), Ilunga (in 61′), Pavlovic.

Domare: Richard Sundell

Publik: 1 338