Umeå nästa motståndare i tätt spelschema

Med bara två vilodagar i ryggen är Rödvitt nu redo för ny match i superettan. Efter en bortaresa som ledde till tre poäng i Uppsala är det dags att möta nykomlingen Umeå FC hemma på Valla imorgon, tisdag, klockan 19:00. Matchtruppen ser likadan ut som senast vilket innebär att följande spelare är tillgängliga:

Ismael Diawara, Gustav Granath, Daniel Janevski, Oliver Ekroth, Jacob Ortmark, Sebastian Ohlsson, Ferhad Ayaz, Johan Bertilsson, Marcus Astvald, Christos Gravius, Erik Lindell, Linus Olsson, Villiam Dahlström, Axel Lindahl, Victor Edvardsen, Adam Carlén, José Segura Bonilla, Jeff Gal

Som ni vet vid det här laget är det inte tillåtet att ha publik på matcherna. Däremot sänds morgondagens drabbning på Dplay. Det betyder också mycket för föreningen om du som supporter kan tänka dig att köpa en stödbiljett.

Hur tycker du att det har gått att ladda om med laget på så här kort tid?

– Jag tycker att det har gått bra. Vi tog ledigt i söndags, samlades idag och hade en genomgång om Umeå samt hade en väldigt lätt träning. Samlade kraft. Gott humör på samtliga, vilket i och för sig inte är så konstigt med tanke på segern i helgen. Det är viktigt att vi kan bygga vidare på den bra insatsen och ta med oss det till den kommande matchen för det är en tuff uppgift som väntar imorgon, säger tränare Tobias Solberg.

Ja, Umeå har visat sig vara en ganska jobbig nykomling som ställer till det för flera bra lag. Åtminstone plockar de åt sig delar av poängen. Vad är det här för typ av motståndare?

– Ett hårt jobbande och välorganiserat lag. De förlorade premiären vilket inte var helt rättvist. Sedan dess är de obesegrade. Två kryss på hemmaplan och vinst borta mot AFC. Vi behöver verkligen vara på tårna för att slå dem.

Christoffer Wiktorsson är fortfarande skadad. Hur ser det ut för honom?

– Han har varit på magnetröntgen och det är väl någon vecka kvar innan han är tillbaka. Han har inte kunnat träna fotboll utan har joggat lite lätt. Vi räknar inte med honom under de närmaste matcherna. I övrigt är alla i gång.

Vad blir viktigast för att kunna nå tre poäng imorgon?

– Att vi är ödmjuka inför det hårda jobbet och duellspelet. Att vi börjar i rätt ände och inte tror att allt kommer flyta på av sig själv. Planen kommer förmodligen vara rätt blöt och lär inte underlätta för skönspel. Att vara inställda på hårt jobb är nyckeln.