Uddlöst Degerfors föll mot Kalmar

Varken några mål framåt eller poäng – och dessutom tre skador. Degerfors lämnade Behrn Arena med tunga huvudena efter att Kalmar vunnit med 1–0.

Gästerna gjorde matchens enda mål på straff. Domaren pekade på straffpunkten när Isak Magnusson rann igenom DIF-försvaret och fälldes. Oliver Berg stegade sedan fram elva meter från mål och gav Kalmar ledningen.

Kalmar skapade fler lägen i matchen, medan Degerfors hade svårt att göra det kritiskt för Kalmar. Bästa målchansen hade Ferhad Ayaz, men Lucas Hägg Johansson i Kalmarsmålet, som först såg ut överspelad ut, hann blixtsnabbt tillbaka och greppade bollen innan Ayaz fick till avslutet.

Villiam Dahlström var nära att kvittera på övertid, men försöket slutade med en kraftig kollision med KFF-målvakten och Degerforsanfallaren rullades ut på bår efter sammanstötningen.

Även Sean Sabetkar, som fick en smäll mot ryggen, och Gustav Granath, tvingades utgå under matchen.

Efteråt var besvikelsen påtaglig i DIF-lägret – igen.

– Det är framförallt prestationen man är besviken på, sen resultatet absolut. Men vi gör återigen en dålig prestation. Det är inte inställningen eller kämpaglöden det är fel på, men vi ser rädda ut och varken rör oss som vi vill eller hjälper varandra, konstaterar DIF-tränaren Andreas Holmberg.

Han misstänker att premiärförlusten gav självförtroendet en törn som sedan spillde över mot Kalmar.

– Det kan spela in – men vi får sätta oss ned och analysera. Just nu är det inte tillräckligt bra. Nu är det två prestationer där vi inte känner igen oss. Sen får man givetvis komma ihåg att det är en annan nivå i allsvenskan, det måste man förstå – men samtidigt har vi mycket mer att ge.

– Och det är viktigt att förstå att det är 28 matcher kvar. Vi behöver inte vara rädda över att förlora. Det ska vara kul att spela fotboll och det är mitt och Tobbes jobb att vi känner så på planen, fortsätter Holmberg.

Sean Sabetkar var öm i ryggen efter matchen, men trodde själv inte det skulle vara någon fara inför nästa match.

Hur är det med Dahlström och Granath?

– Jag vet inte just nu, jag måste kolla med medical team. Vi får återkomma, säger Holmberg precis efter matchen.

Degerfors har snurrat runt bland topptrion vem som ska agera spjutspets. Mot Kalmar började Sargon Abraham längst fram, men rollen lämnades också över till Victor Edvardsen under matchens gång.

– Vi försökte hota lite mer i djupled, så jag gick upp en stund, men vi fastnade för lätt. Vi får kolla på det till veckan för att se vad vi kan förbättra, säger Edvardsen.

Den snabba analysen är dock att speltempot måste upp.

– Först och främst måste våra uppbyggnadsfas bli bättre, att vi kan etablera ett spel och skapa målchanser Det behövs mer rörelse och spring. Kalmar var kompakta och då gör vi det väldigt enkelt för dom när vi inte har några lösningar. Vårt spel går ut på att få igång bollen efter marken och när vi inte gör det, då får vi det svårt.

Degerfors får chans till revansch nästa helg, borta mot IFK Göteborg.

Startelva

Ismael Diawara

Gustav Granath – Oliver Ekroth – Sebastian Ohlsson

Erik Lindell – Adam Carlén – Christos Gravius – Ferhad Ajaz

Johan Bertilsson – Sargon Abraham – Victor Edvardsen

Varningar:

47’ – Adam Carlen (gult kort).
48’ – Sean Sabetkar (gult kort).
92’ – Jonathan Tamimi.

Byten
44’ – In: Sean Sabetkar. Ut: Gustav Granath.
59’ – In: Abdelrahman Saidi, Jonathan Tamimi, Anton Kralj. Ut: Sean Sabetkar, Erik Lindell, Ferhad Ajayz.
68’ – In: Villiam Dahlström. Ut: Sargon Abraham.