Uddamålsförlust för Röd-vitt i ”hemmapremiären”

Degerfors föll med 1-2 mot BK Häcken på Behrn Arena i en match där man inte fick till det alls. BK Häcken var det bättre laget för dagen och när den andra omgången av Allsvenskan summeras står Degerfors IF på noll poäng.

De första 10 minuterna på Behrn Arena var förhållandevis jämna även om Häcken hade ett spelmässigt övertag. Matchens första riktigt farliga målchans kom i den 10:e matchminuten när Joe Gyau, med hjälp av Diego Campos, tar sig fram på vänsterkanten och slår ett inlägg längs marken som oturligt nog träffar Dijan Vukojevics smalben och går i stolpen. Utöver chansen har Degerfors stora problem och lyckas inte riktigt få till något spel på konstgräset. I minut 15 utnyttjar BK Häcken en rejäl felpass på bästa möjliga sätt när man fångar upp bollen, skjuter och returen av Alfie Whitemans räddning slås i mål av Häckens Ibrahim Sadiq. 0-1 efter en kvart.

Häcken fortsätter att vara det hetare laget för dagen, men Alfie Whiteman är i högform och tillåter inga fler bollar i nät. I minut 28 varnas Sean Sabetkar när han drar i Häckenspelare och förhindrar en omställning. BK Häcken äger i stort sett resten av första halvlek och radar upp flera chanser. Men återigen står Alfie Whiteman i vägen.

Andra Halvlek

Degerfors gör ett byte i halvtid och det är Abdelrahman Saidi som kommer in istället för Dijan Vukojevic. Inledningen på den andra halvlek startar ungefär som den första slutade. BK Häcken har ett spelövertag och skapar det mesta som händer på planen. Degerfors har svårt att ta sig in i matchen, men man ser ändå små tillstymmelser till spel och det händer mycket på framför allt vänsterkanten där Joe Gyau huserar. I matchminut 65 kommer ett dubbelbyte när Gustav Granath och Rasmus Örqvist byts ut mot Ronald Mukiibi och Anton Kralj. Den sistnämnde kommer in med fin energi och ska under andra halvlek bidra med flera fina inspel från sin kant ute till vänster. Dubbelbytet ger effekt omgående. Diego Campos får en riktigt fin passning från Christos Gravius och löper ifrån Häcken-försvaret och skjuter in bollen i mål från snäv vinkel. 1-1 i minut 66!

Målet ger laget energi och Degerfors tar sig in i matchen även om Häcken fortfarande har det spelmässiga övertaget. Häcken skapar också två målchanser i minut 73 respektive 79. I minut 80 tvingas Diego Campos kliva av planen efter att ha fått en smäll. In kommer Adhavan Rajamohan, som vid sin första bollkontakt bränner ett jätteläge för Degerfors att ta ledningen på. Ronald Mukiibi varnas i den 83:e matchminuten när han drar ner en Häcken-spelare som försöker sig på en snabb omställning. Det är, tungt nog, BK Häcken som ska stå för avgörandet när Ibrahim Sadiq driver bollen över planen och avslutar kliniskt i bortre delen av målet. 1-2 i matchminut 84. I den första tilläggsminuten skarvar Adam Carlén en boll till Adhavan Rajamohan som fälls i straffområdet, men domaren hittar istället en frispark till BK Häcken. De allra flesta på Behrn Arena upprörs över beslutet och inte minst Rajamohan själv, som får en varning för protester. Närmre än så kommer inte Degerfors några poäng den här lördagen och matchen slutar 1-2 till BK Häcken när tilläggstiden är över.

– Vi var inte tillräckligt bra, framför allt i den första halvleken. Där spelade vi riktigt dåligt. Trots att vi var dåliga var vi nära ett par gånger och i andra halvlek satte vi lite press på Häcken, säger tränare Andreas Holmberg.

– Vi gjorde bra byten med spelare som kom in med energi. Vi fick lite liv i matchen även om spelet inte riktigt fungerade.

Matchfakta

Mål: 0-1 Ibrahim Sadiq (15 min), 1-1 Diego Campos (66 min), 1-2 Ibrahim Sadiq (84 min).

Varningar Degerfors IF: Sean Sabetkar, Ronald Mukiibi och Adhavan Rajamohan.
Varningar BK Häcken: –

Startelva Degerfors IF: Alfie Whiteman – Gustav Granath (ut 65), Sean Sabetkar, Sebastian Ohlsson, Rasmus Örqvist (ut 65), Joe Gyau, Adam Carlén, Christos Gravius, Diego Campos (ut 80), Johan Bertilsson, Dijan Vukojevic (ut 46).

Ersättare Degerfors IF: Jeffrey Gal, Ronald Mukiibi (in 65), Erik Lindell, Anton Kralj (in 65), Abdelrahman Saidi (in 46), Justin Salmon och Adhavan Rajamohan (in 80).

Startelva BK Häcken: Peter Abrahamsson, Jon Hammar, Even Hovland, Samuel Gustafsson, Valgeir Fridriksson (ut 86), Gustav Berggren, Mikkel Rygaard Jensen (ut 70), Oscar Uddenäs, Lars Olden Larsen, Kristoffer Lund Hansen (ut 81), Ibrahim Sadiq (ut 86).

Ersättare BK Häcken: Franklin Degaulle Tebo Uchenna, Jonathan Ursin Rasheed, Akoua Romeo Amane, Erik Friberg (in 70), Kadir Hodzic (in 81), Filip Trpcevski (in 86), Tomas Olai Totland (in 86)

Domare: Adam Ladebäck

Publik: 802.