Uddamålsförlust för de Bruin i debuten

Emil Portén gav Degerfors ledningen och återvändaren Andreas Jansson ordnade en straff som Joel Okon Daniel omvandlade till ett 2-2-mål, men det räckte inte riktigt hela vägen för U21 i Marcus de Bruins tränardebut. 2-3 blev slutresultatet mot BK Forward.

– Det blev en lite knackig första halvlek. Vi släppte inte till särskilt många målchanser men skapade inte så mycket heller. I halvtid pekade vi på en del punkter som vi ville göra bättre och under en period på 10-15 minuter i början på den andra halvleken började det sitta. Då spelade vi ganska fin fotboll och fick ett par bra lägen. Tyvärr tappade vi vårt upplägg i mitten av halvleken. Vi släppte in några enkla mål. Det blev misstag, vi började hänga med huvudena och vågade inte lika mycket som vi gjort tidigare. Då åt Forward upp oss med sin press. Det är synd. Vi orkade inte riktigt hålla den nivå vi ville, sammanfattar Marcus de Bruin.

Tränardebutanten kände sig ovan i sin nya roll.

– Det blir väldigt mycket att tänka på. Man ska ju försöka ha en helhetsbild. Ibland tänker man bara anfall och ibland tänker man bara försvar. Det var ovant att få med helheten och man märker att det är svårt att påverka spelet från sidan. Man vill gärna gå in och peta, men det är svårt.

Vad, när det gäller tränarrollen, tar du med dig till nästa gång?

– Nu kan jag rutinen inför match, sett från tränarhåll. Sedan vill jag gärna bygga vidare på det som jag tycker att vi gjorde bra idag och som Degerfors alltid har varit bra på. Sådant som jag tror att spelarna som slåss om platser i a-laget kan ta med upp dit. Det är sådana punkter jag vill trycka på.