Tung uddamålsförlust för damerna

Två fina prestationer i följd – men noll poäng. Serieomstarten i division 2 Västra Svealand har inte studsat Degerfors väg.

Damerna förlorade lördagens bortamöte mot Sturehov med 3-2.

– Det känns surt, det har gått emot oss litegrann. Mot Sturehov var det en sån dag, men så är det ibland, och vi är inte riktigt vana att spela så jämna matcher med så små marginaler. Nu var det så igen och det är lärorika matcher för oss, säger Degerfors tränare Patrik Werner.

Degerfors började däremot matchen darrigt och ett desto alertare hemmalag gjorde då tidigt 1-0. Rödvitt skakade dock av sig den svaga starten och jobbade sig sedan successivt in i matchen.

– Jag tycker den första halvleken slutar med liten fördel oss. Vi missar bland annat en straff och har några riktigt bra lägen. Det kändes som vi hade en riktig bra chans att vända på det, säger Werner.

Då kom nästa kalldusch. Sturehov gjorde 2­-0 efter att DIF agerat för passivt och nonchalant vid en inkastsituation.

– Annars är det mest spel mot ett mål. Vi kontrollerar matchen fullständigt men så får Sturehov komma upp och göra 2-0, vilket kändes orättvist.

Maja Edlund gav dock Degerfors hopp igen när hon reducerade till 2-1 och bara två minuter senare kvitterade även Jamie Tiuraniemi. DIF gick därefter för segern.

– Vi fortsätter att trycka på, men Sturehov sticker upp igen och gör 3­-2. Det är tungt. Vi gör antagligen vår bästa halvlek för säsongen, men får inte med oss några poäng, säger Werner.

Vad var det spelmässigt som fungerade bra i den här matchen?

– Vi vågar gå fram med mer spelare, och särskilt ytterbackarna kommer runt hela tiden och blir fria. Det är något vi får ta med oss.

De tuffa matcherna kommer på ett löpande band för Degerfors. Seriespelet i augusti fortsätter mot Brage (hemma, 14 augusti) och Hertzöga (borta, 20 augusti). Ytterligare två matcher där damerna kommer behöva kriga rejält för att ta poäng – och förhoppningsvis ha marginalerna på sin sida.

– De två bästa lagen i serien, det ska bli kul och vi ska försöka skrälla, säger Werner.