Tveksam förlust för Degerfors

Under tisdagskvällen avgjordes den 28e omgången av Superettan då Degerfors IF och Örgryte IS drabbade samman på Gamla Ullevi. Båda lagen jagade en seger för en teoretisk chans att knipa kvalplatsen. Degerfors inledde matchen bäst och fick utdelning i den 19e matchminuten då Skyttekungen Erik Björndahl nätade in 1 – 0. Ytterligare målchanser från Marcus Astvald och Oliver Ekroth som fick sitt 2 – 0 mål tveksamt bortdömt. Slutresultatet blev istället 1 – 1 då Örgryte satte en straff på stopptid. Stefan Jacobsson summerar matchen så här…

Jag är jättenöjd med killarnas prestation, de jobbade och slet och bjöd upp till kamp. Sedan var det en väldigt jämn match där båda lagen försökte att gå för seger, vi fick ledningen och hade chansen att göra 2 – 0, vilket vi också gjorde och det är den detaljen eller sekvensen som jag är mest irriterad över! Det är ett helt regelrätt mål, jag såg allt sett snett bakifrån hur duellen gick till och ska man inte kunna röra andra spelaren, då måste man blåsa en miljon frisparkar under en match. Så det är fel av domaren där tycker jag, sedan är det ju jäkligt surt att åka på en straff med två minuter kvar! Ortmark täckte ju med hela benet och fick upp armen i huvudhöjd och då är det enligt de nya reglerna hands men ju mer man tittar på situationen i slow motion så undrar man ju om han ens är i straffområdet.

Det är som det är, det är inte mycket att göra åt och så som resultatet blev så blev det två förlorare i matchen. Eftersom både vi och Örgryte spelar bort varandra för att kunna kittla lite på en eventuell tredjeplats i tabellen om en massa resultat går vägen. Det är bara att komma över resultatet, det är ändå en bra prestation och killarna gör allt för att kunna vinna matchen så jag är stolt över deras insats. Vi får vara lite besvikna, men inte länge för nu gäller det att ta emot Öster på lördag under Upplevelsematchen hemma på Stora Valla, där ska vi göra ytterligare en ny prestation och avsluta serien på bästa möjliga sätt. Framförallt ska vi försöka att se till att vi inte släpper förbi några lag framför oss.

Som Stefan säger, Nu laddar vi för Upplevelsematchen på Stora Valla redan på lördag den 26 oktober kl 16:00 då vi spelar årets sista hemmamatch mot Östers IF. Fritt inträde till matchen och du som supporter betalar det du tycker att matchen är värd.

Fotboll för alla, alla till Valla!

Åsa Holmstrand