Tvåmålsskyttar när Degerfors segrade

En riktigt bra start på säsongen, det är exakt vad Degerfors damer har fått när Bruket Vaknar. På torsdagskvällen inkasserade man ytterligare en seger i inledningen av damtvåan, efter 5-1 (1-0), hemma mot Lysvik.

Och det är ett sorts tidigt kvitto på att man har material för att göra sig ett namn i division 2, nykomling till trots.

När Degerfors vinner så rasslar det inte bara till en gång i nätet, eller två – utan hela fem gånger. Så blev det mot Torsby IF 2 i premiären och likaså mot Lysvik.

– Det här var det bästa spelmässiga insatsen. Vi missar lite för mycket fortfarande, sett till antalet målchanser vi har. Samtidigt gör vi fem mål, så det är inte riktigt läge heller för att vara alldeles för kritisk, säger Patrik Werner, tränare i Degerfors.

Mittfältsmotorn Rosie Orr satte Degerfors i förarsätet med två straffmål efter varandra och då var det mycket som tydde på att man skulle hänga av Lysvik i matchen. Men ett reduceringsmål av gästerna i den 77:e spelminuten gjorde match av det igen.

– Det kändes onödigt vid tillfället. Men jag tycker vi reagerar bra sen. Vi har en bred trupp och kan trumma på, och då orkar inte riktigt Lysvik i slutet. Jag är nöjd och glad över prestationen och poängen vi tar, berättar Werner.

Tyra Eriksson byttes in i matchen och replikerade snabbt på Lysviks reduceringsmål, och tog därmed kol på eventuell dramatik som kunde ha uppstått. För att bekräfta det faktumet gjorde Eriksson även sitt andra mål för kvällen, inom loppet av fyra minuter.

Emelia Dahlström avrundade sedan målskyttet i den 87:e spelminuten som innebar 5-1 till Degerfors – ett slutresultat som kom till efter ett ”uppgraderat” anfallsspel i DIF då man gång på gång spelade sig igenom Lysviks försvar.

Därmed står Degerfors på sex poäng efter tre spelade matcher och toppar en haltande tabell tillsammans med Sturehov, Säffle och Norrstrand.