Tung förlust mot Varberg

Det såg länge ut att kunna bli seger för Rö’vitt på Varberg Energi Arena men laget lyckades inte förvalta möjligheterna man fick med en man mer på planen. Istället kunde Varberg vinna matchen med 2-1 efter en frispark i det absoluta slutskedet av matchen.

Degerfors startade mycket piggt och ganska exakt när en minut är spelad av matchen avlossar Diego Campos ett skott som smiter precis utanför Varbergs vänstra stolpe. Bollen tillhör Degerfors till större delen av halvleken och det är också de som skapar det mesta. Abdelrahman Saidi avlossar ett fint skott i minut 12, dessvärre går skottet rakt på målvakten. I minut 31 nickskarvar Rasmus Örqvist ett inlägg från Sebastian Ohlsson som går i stolpen. Matchens absolut farligaste målchans hittills.

Trots att Degerfors dominerar matchbilden är det snöpligt nog Varberg som tar ledningen. Gideon Mensah avlossar ett skott, som kanske var tänkt som ett inlägg från högerkanten, som går in i mål vid första stolpen. 1-0 till Varberg. Orättvist, sett till matchbilden. När de första 45 minuterna summeras är det ledning till Varberg.

– Varberg är ett väldigt svårt lag att möta. De är tunga, jobbar hårt och är bra på fasta situationer. På förhand så kanske vi hade varit nöjda med en poäng och det tycker jag vi är värda i den här matchen. I den första halvleken tycker jag att vi är drivande, vi har det mesta av spelet och de vassaste målchanserna. Ändå ligger vi under med 1-0 efter något form av mål, säger tränare Andreas Holmberg.

Andra halvlek

Om första halvlek var händelserik så skulle den blekna mot andra halvlek. Halvleken inleds jämnt och båda lagen skapar en hel del lägen. I minut 54 stjäl Diego Campos bollen för att kontra och far fram längs vänsterkanten. Varbergs Tashreeq Matthews hinner inte riktigt med Campos och väljer att kapa honom bakifrån. Domaren plockar fram det röda kortet och visar ut Matthews. Degerfors spelar nu med en man mer och man tar tillvara på det övertaget ganska fort då Diego Campos smäller in bollen i nät i minut 57. På en hörna, som han själv fixat efter ett jättefarligt skott följt av en fin räddning av Varberg-målvakten, når bollen till Christos Gravius som slår ett inlägg in i straffområdet. Ingen av spelarna som inlägget adresserats till lyckas träffa bollen som istället når Campos som sätter den i nät. 1-1 i minut 57.

Degerfors tar över matchen helt och dominerar ute på planen. Rö’vitt misslyckas dessvärre gång på gång med att ta tillvara på de möjligheterna som ges. I minut 68 varnas både Alfie Whiteman och Varbergs Oliver Stanisic när den sistnämnde står i vägen vid en utspark. Det uppstår någon form av tumult efter situationen men det lugnar sig ganska snabbt. I minut 73 gör Degerfors sitt första byte när Adhavan Rajamohan kliver av och ersätts av Johan Bertilsson. Degerfors lyckas, trots övertaget, inte få in bollen i nät. Istället blir det vid ett par tillfällen farligt åt andra hållet när Varberg anfaller.

Degerfors genomför ett dubbelbyte i minut 83, Erik Lindell och Justin Salmon kliver av och in kommer Adam Carlén och Daniel Krezic. I minut 85 blir det rejält irriterat när Varbergs Albin Winbo försöker inleda en brottningsmatch med Abdelrahman Saidi. Saidi blir, med all rätt, vansinnig på Winbo och visar tydligt vad han tycker om tilltaget. Domaren väljer att varna bägge spelarna.

I den 90:e minuten händer det som inte får hända. Degerfors slarvar i anfallet och en felpassning leder till Varberg-kontring. Simon Karlsson Adjei snor åt sig bollen och Sebastian Ohlsson försöker febrilt komma ikapp honom, men lyckas inte. Istället blir Ohlsson, som i övrigt gjort en mycket fin match, tvungen att hejda Karlsson Adjei på ett otillåtet sätt och blir frilägesutvisad. Domaren är av uppfattningen att efterföljande frispark ska slås precis utanför straffområdet, trots att tröjdragningen från Ohlsson började någonstans i mitten av planhalvan. Albin Winbo slår frisparken längs med backen och bollen letar sig in i mål. 2-1 till Varberg. Fotboll är inte alltid rättvist och matchen på Varberg Energi Arena kan gå i god för det. En mycket tråkig förlust för Degerfors som inte lyckades förvalta sitt numerära överläge på ett bättre sätt.

– Den andra halvleken präglas väldigt mycket av den här utvisningen som Varberg får, så klart. Jag tycker att vi har bra kontroll på matchen och skapar en hel del chanser, men får inte dit bollen. Sedan är vi ofokuserade i två avgörande beslut och så står vi här med noll poäng. Otroligt tungt, avslutar Andreas Holmberg.

Mål: 1-0 Gideon Mensah (33′), 1-1 Diego Campos (57′), 2-1 Albin Winbo (90+2′)

Varningar Degerfors IF: Alfie Whiteman (69′), Abdelrahman Saidi (85′)
Varningar Varbergs BoIS: Gideon Mensah (59′), Oliver Stanisic (69′), Albin Winbo (85′)
Utvisningar Degerfors IF: Sebastian Ohlsson (90′)
Utvisningar Varbergs BoIS: Tashreeq Matthews (54′)

Startelva (3-4-3): Alfie Whiteman – Sebastian Ohlsson, Gustav Granath, Erik Lindell (ut 83′) – Anton Kralj, Christos Gravius, Justin Salmon (ut 83′), Rasmus Örqvist – Diego Campos (ut 92′), Adbelrahman Saidi, Adhavan Rajamohan (ut 73′).

Ersättare: Jeff Gal, Sean Sabetkar (in 92′), Johan Bertilsson (in 73′), Dijan Vukojevic, Daniel Krezic (in 83′), Adam Carlén (in 83′), Nikola Djurdjic.

Publik: 1 836