Tung förlust i seriefinalen

Herrarna åkte på en blytung förlust mot ett starkt Halmstads BK i den regniga seriefinalen på Stora Valla. DIF skapade dock mängder av bra chanser och det var till slut bara en storspelande Malkolm Nilsson Säfqvist (målvakt i bortalaget) och ganska stora mängder otur som hindrade hemmalaget från att göra mål.

Det tog dessvärre också lite för lång tid för DIF att börja oroa Halmstad.

– Vår inledning var svag. Vi var inte där vi ville vara och Halmstad tog kommandot. Vi slarvade i vårt anfallsspel och slog bort en del enkla bollar. Vi kom inte heller upp i den press vi vill och blev lite baktunga. Då hamnade vi i underläge, säger tränare Tobias Solberg

Gästernas ledningsmål kom i den 19:e minuten. Samuel Kroon utmanade på Degerfors vänsterkant och fick till ett bra inlägg som Thomas Boakye nickade in bakom Jeff Gal.

– Sista fem eller tio minuterna av den första halvleken tycker jag att vi var rätt bra. I den andra halvleken var vi jättebra. En bra arbetsinsats av alla. Vi gjorde ett jäkla jobb och borde kanske ha fått till mål. Det är tufft att skapa chanser mot Halmstad, det är inget man får gratis. Men vi skapade ändå tillräckligt för att göra mål. Att Halmstad höll nollan beror mer på att vi hade otur än att de var skickliga, men så är det ibland.

Efter 72 minuter gjorde Halmstads BK 0-2. En tveksamt dömd frispark ledde fram till en hörna som veteranen Andreas Johansson stötte in med foten.

– Målet kom under en period då vi var bra och då blir det tungt, men jag tycker ändå att vi gav det en chans under slutet och hade bud på en reducering. Vi krigade på helhjärtat så det är riktigt surt att vi åkte på en förlust. Sett över hela matchen var vi ett bättre lag, men det är inte bra att ha en så pass lång period där vi inte riktigt är med.

Du är besviken men inte missnöjd?

– Ja, så är det. Jag är väldigt, väldigt besviken och vill att det redan ska vara dags för nästa match så att vi får ta revansch på HBK. Jag är väldigt, väldigt besviken på resultatet men när det gäller arbetsinsatsen och insatsen i den andra halvleken går det liksom inte att kräva så mycket mer mot ett bra lag.

På tal om ett bra lag; det kändes nästan som att det här vara första gången sedan säsongsinledningen som ni mötte ett lag som verkligen utmanade er i spelet under en hel match. Hur ser du på Halmstads insats idag?

– Så var det ju, inte minst i den första halvleken. Det tryckte ner oss och vi var lite ängsliga. Jag vet inte vad det berodde på. Vi får väl analysera det och diskutera med varandra utan att fastna i det för mycket. I den andra halvleken tryckte vi bara på och tryckte ner dem ordentligt. Samtidigt försvarade de en ledning så matchbilden blev säkert lite annorlunda beroende på resultatet. HBK är ett bra lag som jobbar hårt och som väl har hållit nollan i tio matcher. Det säger ju något. Men vi ska se till att göra mål på Örjans Vall om drygt en vecka. Det finns inget annat.

Ni gjorde några förändringar i form av byten. Axel Lindahl kom in inför den andra halvleken och Jacob Ortmark och Ferhad Ayaz byttes in lite senare i matchen. Vad tycker du att förändringarna gav för effekt?

– Axel gjorde ett jättebra och piggt inhopp. Precis det vi vill ha från honom. Vi vet vad han kan, även om vi inte har fått ut det helt och hållet i alla matcher. Han kan slå sin spelare en mot en, han kan skapa chanser. Han gjorde en kanonhalvlek. Daniel Janevski fick gå ut för att vi skulle ta ner Gustav Granath i backlinjen. Eftersom vi låg under ville vi trycka upp spelet lite. Det blir naturligt med Gustav då eftersom han kan fylla på i offensiven. Det gör oss lite mer offensivt balanserade.

– När det gäller Ortmark och Ayaz hade vi en bra period men släppte oturligt in mål vilket gjorde att de fick komma in och spela i ett tvåmålsunderläge. Jag tycker dock att de gjorde bra ifrån sig och bidrog med energi. Vi skapade en del chanser och fortsatte hålla uppe ett tryck.

Victor Edvardsen fick sin fjärde varning för säsongen och är avstängd inför nästa match.

– Det blir en förändring i laget direkt. Nu har vi en hel vecka på oss att träna och se vilka som ser pigga ut så att vi kan få ihop den bästa konstellationen inför Halmstad borta. Tråkigt att Victor är avstängd, men förr eller senare händer det. Efter att han har varit avstängd kan han förhoppningsvis vara med resten av hösten.

– Halva serien har spelats nu och vi ligger bra till. Det går inte att säga något annat. Vi får inte haka upp oss för mycket på den här förlusten. Idag och imorgon ska vi vara jättebesvikna men från och med måndag ska vi fokusera fullt ut på det som ligger framför oss, avslutar Solberg.

Startelva och byten:

Jeff Gal

Daniel Janevski – Oliver Ekroth (kapten) – Sebastian Ohlsson

Erik Lindell – Adam Carlén – Christos Gravius – Gustav Granath

Johan Bertilsson – Victor Edvardsen

Villiam Dahlström

Halvtid: Axel Lindahl ersatte Daniel Janevski.

76 minuter: Ferhad Ayaz ersatte Erik Lindell och Jacob Ortmark ersatte Adam Carlén.