Tung förlust i ovädersmatch: ”Oerhört besviken”

– Vi var inte med i starten och där förlorade vi matchen. Där har du min sammanfattning, säger tränare Andreas Holmberg.

Det var en av de märkligare tillställningar Stora Valla skådat på många år. Degerfors och gästande Norrby sparkade i gång matchen i ett närmast tropiskt klimat. Boråslaget dominerade kraftigt och kunde ha gjort mål redan i matchens absoluta inledning. Det dröjde några minuter till men sedan hade Rasmus Örqvist gjort 0-1.

Du är väldigt besviken?

– Ja, jag är oerhört besviken. På vår hemmaplan låter vi dem köra över oss första kvarten. Det är anmärkningsvärt måste jag säga, fortsätter Holmberg.

Det kändes ärligt talat som att Norrby var bättre på allt under den perioden. Varför blev det så?

– Ingen aning. Om man hade vetat det skulle man se till att det aldrig händer igen. Det första som hände var att de skapade världens jätteläge. Jag tror vi blev tagna av det. Sedan blev vi lite passiva av den målchansen. Därefter gjorde de mål på en fast situation, fick en 0-1-ledning och kunde jobba utifrån det. Då är Norrby bra. Jag tycker dock att vi gjorde en ordentlig uppryckning i den andra halvleken och var värda ett kvitteringsmål. Man får ta med sig den andra halvleken litegrann. Jag tycker att vi skapade en hel del möjligheter och kanske borde ha fått en straff, men starten på matchen var för dålig.

Den andra halvleken blev dock stökig på många sätt. Först övergick den tunga hettan i ett våldsamt regn som bara ökade i kraft. Sedan kom åskan och slog ut elen i Degerfors vilket givetvis fick till följd att strålkastare, matchklocka och tv-utrustning slocknade. Matchen avbröts och lagen fick samlas uppe på sittplatsläktaren.

Rödvitts högerwing Erik Lindell var en av de som fick vänta på besked om matchens fortsättning.

Hur påverkades ni spelare av avbrottet?

– Inte jättemycket egentligen. Det var väl bara fem eller tio minuter. Samtidigt fick Norrby möjlighet att hämta andan. Vi var inne i en ganska bra period där vi tryckte ner dem, så det är klart att det inte var det bästa för oss. Men jag vet inte, det är väl lika för båda lagen, säger Lindell.

24-åringen tycker precis som ”Adde” Holmberg att den dåliga starten blev för svår att reparera:

– Du har inte råd att ge bort första målet mot ett lag som Norrby. De är skickliga på att spela på den ledningen då och det var väl ungefär vad som hände. I den andra halvleken spelade vi upp oss och skapade en del chanser, men det var svårt. De tog god tid på sig och jag tycker inte riktigt domaren tog tag i det. Det gick åt tid varje gång.

Norrby höll sin uddamålsledning hela vägen ut och DIF tvingades därmed notera säsongens första förlust. Nästa match är borta mot Dalkurd FF, lördag 4 juli, klockan 15:00.

Startelva och byten:

Ismael Diawara

Gustav Granath – Oliver Ekroth (kapten) – Sebastian Ohlsson

Erik Lindell – Adam Carlén – Christos Gravius – Axel Lindahl

Johan Bertilsson – Victor Edvardsen

Villiam Dahlström

67 minuter: Jacob Ortmark ersatte Adam Carlén och Marcus Astvald ersatte Axel Lindahl.

87 minuter: José Segura Bonilla ersatte Villiam Dahlström.