Tung DIF-seger mot Brage: ”Jobbade stenhårt för varandra”

Degerfors IF:s damer är tillbaka på vinnarspåret.

Rödvitt tog under lördagen en meriterande seger hemma mot Brage med 2-0. Patrik Werner, tränare i Degerfors, har tidigare pratat om små marginaler, som gått åt fel riktning, i förlustmatcherna mot Säffle och Sturehov.

Den här gången studsade dom delvis rätt.

– Lite så. Det var en jämn match mot Säffle och mot Sturehov tycker jag vi var bättre, men fortsätter man göra bra prestationer massa matcher i rad så lossnar det förr eller senare. Jag hade lite på känn att det skulle bli i den här matchen mot Brage, säger Degerforstränaren.

Jessica Karlsson gav DIF ledningen i den första halvleken och Maja Edlund kunde kontra in 2-0 i den andra akten. Den stora anledningen till att Degerfors vann tillägnas dock försvarsinsatsen, och hur man höll borta Brage från de riktigt farliga målchanserna.

– Vi jobbade stenhårt för varandra. Försvarsspelet var jättebra. Vi ställde det lite lägre och gjorde det svårt för ett passningsskickligt Brage. Inför den här matchen gjorde vi en justering och vi har spelare som är duktiga på att ta instruktioner, berömmer Werner.

Det var en viktig seger för Degerfors som i och med tre poäng håller kvar kontakten till topplagen bakom Hertzöga. Men också viktig för att den kan bli tongivande för resterande del av säsongen och den fortsatta utvecklingen. DIF har som nykomling nu skrapat ihop tolv poäng på sju spelade matcher.

– Vi kan matcha alla lag om vi gör en bra prestation och det har vi visat nu, säger Werner.

Till veckan väntar seriesuveränen Hertzöga på bortaplan. De är nu det enda obesegrade laget i division 2 Västra Svealand, men efter den fina insatsen mot Brage finns det absolut förhoppningar om att knycka poäng även mot Hertzöga.