Tuff match väntar i Småland

Imorgon, lördag, styr spelarbussen mot Småland då Degerfors möter Jönköpings Södra IF i den sjätte omgången av superettan. DIF har med sig två raka segrar och en placering i tabellens övre skikt.

– Det är klart att det är positivt. Vi är glada och lyckliga, säger tränare Andreas Holmberg med ett skratt.

Från den glada och lyckliga spelartruppen har följande namn valts ut inför matchen imorgon:

Ismael Diawara, Gustav Granath, Daniel Janevski, Oliver Ekroth, Jacob Ortmark, Sebastian Ohlsson, Ferhad Ayaz, Johan Bertilsson, Marcus Astvald, Christos Gravius, Erik Lindell, Villiam Dahlström, Axel Lindahl, Victor Edvardsen, Erik Grandelius, Adam Carlén, José Segura Bonilla, Jeff Gal

Det är fortsatt väldigt tätt mellan matcherna. Känner ni att ni hinner förbereda er på det sätt ni vill?

– Man skulle såklart han önskat sig ännu mer förberedelser men jag tycker att vi har hunnit med ganska bra. Mellan Umeåmatchen och morgondagens match har vi hunnit med både analys av förra matchen och genomgång inför morgondagen. Vi fick skippa att analysera Dalkurdmatchen, där blev det lite för tight, säger Holmberg.

Det brukar traditionellt bli ganska tuffa matcher mellan Degerfors och Jönköping. Vilken nivå håller Jönköping i år?

– De har inte fått så många poäng som de kanske borde ha fått. De har ju ett väldigt bra lag och har varit ganska bra spelmässigt tycker jag. De har fått för få poäng och det kommer bli en tuff match imorgon. När vi summerar säsongen kommer Jönköping säkert vara topp fem.

Vilka är Jönköpings främsta styrkor?

– De är rörliga och bra med boll. Har många tekniskt skickliga fotbollsspelare. Bra kombinationsspel. Rent försvarsmässigt kommer det bli en svår uppgift för oss.

Hur är läget i Degerforstruppen?

– Det är fortfarande bara (Christoffer) Wiktorsson som inte är tillgänglig.

Superettan spelas fortsatt utan publik, men matchen går som vanligt att se på Dplay. Avspark 17:30.