Tuff förlust mot serieledaren – men hoppet lever

Första matchen mot Hertzöga slutade med brakförlust (0-6), men när lagen möttes igen på Stora Valla var det betydligt jämnare. Dessvärre slutade det med förlust igen mot Hertzöga – som avgjorde sent med tillställningens enda mål i den 89:e minuten.

DIF hade gott om chanser och missade bland annat en straff i den första halvleken. Man försvarade sig även strongt och gav ett bra stöd till Alma Nielsen i målburen som annars spelar ute.

– Vi gjorde en jättebra match, antagligen den bästa vi gjort. Vi är klart bättre i den första halvleken, men får tyvärr inte in bollen. Det är jämnare i den andra halvleken, men sista kvarten tar Hertzöga över och gör mål i slutet. Det kändes väldigt snöpligt, berättar Patrik Werner, tränare i Degerfors.

Men 0-6 jämfört med 0-1 är ett fall framåt för Rödvitt.

– Vi tjänar på att spela på naturgräs, men vi spelade även lite annorlunda denna gång. Annat spelsystem där vi ställer oss lite lägre, samt en del förändringar på flertalet positioner. Vi kom in bakom Hertzöga flera gånger och hade tre-fyra riktigt bra lägen.

Patrik Werner sa inför matchen att målsättningen var att ha något att spela för i den allra sista omgången av damtvåan.

Det har man fortfarande – trots helgens förlust. Tredjeplacerade Norrstrand förlorade mot Brage, vilket gör att avståndet är detsamma. DIF möter Malung borta i den sista omgången, medan Norrstrand ställs mot Hertzöga.

DIF behöver således ”hjälp” av Hertzöga samtidigt som DIF vinner och äter ikapp målskillnaden. Just nu är det fördel Norrstrand med fyra bollar.

– Jag tycker vi har varit så bra under året att vi ska ha tredjeplatsen och kval uppåt, och nu finns det fortfarande en chans för det. Norrstrand möter det absolut bästa laget i serien och vi har Malung i botten, säger Werner.

Ni gjorde ett par taktiska justeringar mot Hertzöga – är det justeringar ni tar med er mot Malung?

– Det är något man får fundera på i veckan eftersom det såg så pass bra ut. Samtidigt: nu måste vi verkligen gå för det och fram med gänget när vi jagar en eventuell målskillnad. Det kan bli ett race!