Tro på det

En person fick en gång frågan om hur stort Degerfors är. Han svarade: ”Du kan hålla andan medan du åker genom staden.” Och det stämmer kanske. Degerfors är ingen stor plats på det sättet. Inramad av den värmländska skogen, undangömd mittemellan två kungliga huvudstäder. Det som händer här går för många obemärkt förbi.

Hur stor är Degerfors Idrottsförening? Tillräckligt för att du ska behöva hålla andan genom en hel säsong. Från tidig vår till sen höst. Historien har kantats av dramatik. Obegripliga motgångar. Oförglömliga framgångar. Men alltid med en tydlig rödvit tråd. Vikten av att alla jobbar tillsammans och tror på att det lilla laget kan uträtta stora saker.

Inför fotbollssäsongen 1990 kom Sören Cratz till Stora Valla. Tillsammans med en talangfull men aningen odisciplinerad spelartrupp, tillsammans med supportrarna som satt och pratade fotboll på Märtas konditori, tillsammans med företagen som stöttade föreningen ekonomiskt och tillsammans med materialförvaltarna som såg till att matchtröjorna var nytvättade inför avspark byggde han ett lag som nådde högre än vad Degerfors IF nått på över två decennier.

Vi kan inte säga att det ska hända igen, men vi kan tro på det.

1963 placerade sig Degerfors IF högre än AIK, högre än Malmö FF, högre än IFK Göteborg, högre än Djurgårdens IF. En Degerforsspelare vann skytteligan i allsvenskan när den lilla klubben vann ett stort silver.

Vi kan inte säga att det ska hända igen, men vi kan tro på det.

När Johan Bertilsson vände tillbaka till klubben där allt tog fart på allvar, när Oliver Ekroth slutligen skrev på det där kontraktet som hållit vissa supportrar vakna om nätterna, när Adam Carlén blev ännu lite längre och ännu lite jobbigare att möta på planen var det som att fler och fler bestämde sig för att tro.

Vi kan inte säga att Degerfors IF ska uträtta stordåd en gång till, men vi kan tro på det. Historien har visat att det finns skäl att tro. Och historien har visat att alla behövs för att det vi tror på ska kunna bli verklighet.

Skaffa ett årskort och lyft laget från läktarplats. Bli sponsorn som gör skillnad i en tid av rika storklubbar. Kliv in i rollen som funktionär och gör Stora Valla till en plats där alla känner sig välkomna och där matchdagsupplevelsen är av högsta klass. Häng en rödvit halsduk över axlarna.

Det är inte ens fyra veckor kvar till superettans premiäromgång. Bli en del av det som gör den lilla föreningen till något stort.

Tro på det.

Köp årskort | Bli medlem | Bli sponsor

Bli funktionär
Kontakta boo.jansson@degerforsif.se för mer information.