Tredje raka segern

Rödvitt är just nu ostoppbara i superettan. Det står klart efter att lördagskvällens match borta mot Jönköpings Södra IF resulterade i Degerfors tredje raka trepoängare. 0-1 efter ett mål av Victor Edvardsen i 40:e minuten.

– Jag fick ett inspel, tillbaka från (Erik) Lindell. Tog med bollen med förstatouchen och hittade bortre. Det var gôtt, säger målskytten.

Tredje raka segern nu. Varför går det så bra?

– Det är ett gôtt lag där vi krigar för varandra. Sedan spelar vi fantastiskt bra fotboll emellanåt. Dessutom orkar vi jobba i 90 minuter.

Degerfors fortsatte med det som börjar bli en vana. Att bryta ner motståndet.

– Tittar man tillbaka på de här tre segrarna ser man att vår arbetsinsats har legat på en väldigt hög nivå. Då är vi bra. Det är så enkelt. När vi löper för varandra, flyttar i vårt försvarsspel, tacklas, andrabollar, allt man behöver… när vi gör det är vi bra. Nu har vi gjort det konsekvent i de senaste matcherna, säger tränare Andreas Holmberg.

Hur upplevde du matchen?

– Jag tycker att vi hade ett kraftigt spelövertag i den första halvleken. Där borde vi egentligen ha skapat fler farliga målchanser. Det var det som fattades lite. Sista löpningarna, det där rejäla på sista tredjedelen. Frånsett det gjorde vi en fantastiskt bra första halvlek. I den andra halvleken kom Jönköping in med lite ny energi och försökte trycka ner oss, men vi kunde rida ut stormen och ta över igen. Jag är jätteimponerad av grabbarna. Man måste komma ihåg att det här var tredje matchen på väldigt kort tid. Imponerande.

Enda minuset DIF tvingas ta med sig tillbaka hem till Värmland är att Gustav Granath fick en andra varning i matchens slutskede och nu är avstängd. Han missar därmed nästa match som spelas mot Trelleborgs FF på Stora Valla nästa helg.

Startelva och byten:

Ismael Diawara

Gustav Granath – Oliver Ekroth (kapten) – Sebastian Ohlsson

Erik Lindell – Adam Carlén – Jacob Ortmark – Axel Lindahl

Johan Bertilsson – Victor Edvardsen

Villiam Dahlström

68 minuter: Christos Gravius ersatte Jacob Ortmark och Daniel Janevski ersatte Axel Lindahl.

76 minuter: Marcus Astvald ersatte Villiam Dahlström och Ferhad Ayaz ersatte Victor Edvardsen.