Tre a-lagsdebutanter när herrarna körde över Örebro Syrianska

Anton Berggren och Hjalmar Lagerberg (båda födda 2002) samt Ludvig Steen (född 2003) blev under tisdagskvällen de senaste spelarna att skriva in sig i den rödvita historien. A-lagsdebut för de tre juniorerna när Degerfors IF till synes enkelt avfärdade Örebro Syrianska med 6-0 (4-0).

Johan Bertilsson, som gjorde hattrick i matchen, satte 1-0 redan efter sju minuter. Därefter följde mål av José Segura Bonilla (22 minuter), Johan Bertilsson (26 minuter), Johan Bertilsson ännu en gång (45 minuter), Villiam Dahlström (81 minuter) och Villiam Dahlström igen (90 minuter).

Vad fick ni ut av den här matchen?

– Vi fick ut rätt mycket. En eloge till Örebro Syrianska som försökte spela sig ur situationerna hela tiden. Vi fick träna på vårt höga presspel. De försökte verkligen spela och rulla boll. Då fick vi möjlighet att vinna boll och skapa anfall. Sedan fick vi göra sex mål och hålla nollan. Det blev en bra match utifrån vad vi hade tänkt oss. Sedan var det kul att det blev så stora siffror. Vi kanske kunde ha gjort ytterligare något mål men det var ändå bra, säger tränare Tobias Solberg.

Ja, Erik Grandelius träffade ju ribban så att snön flög av den.

– Det snöade ordentligt där. Jag vet inte om den bollen kanske till och med var inne. Vi hade ytterligare något läge, så det var kul att vi fick in två mål till slut också i den andra halvleken.

Matchtruppen höll på att bli något mindre än vad som var tanken från början. Det öppnade dörren för tre a-lagsdebutanter. Vad säger du om killarnas insatser?

– Kul! Det fungerade trots att två av killarna kommer från Kristinehamn, skämtar Solberg och fortsätter:

– Hjalmar var bra på mitten. Ambitiös. Han kommer mer och mer rätt i sin position. Både Hjalmar och Anton har tränat med a-laget och har gjort bra ifrån sig då med. Ludvig Steen är en ny bekantskap för mig och Andreas Holmberg. Han har fått lovord av P19-tränaren Jesper Swedlund. Han såg pigg ut. Fick väl en assist, tror jag. Han jobbade hårt och visade många fina intentioner. Superkul för grabbarna att få 30 minuter.

Vad händer med laget nu?

Imorgon blir det en välbehövlig vilodag. På torsdag är det träning och fredagen blir en tuff dag med två pass. Tuff fotboll på förmiddagen och styrka på eftermiddagen. Efter det väntar en ledig helg. En av de få lediga helger vi kommer få. Sedan är det en träning på måndag och därefter match borta mot IFK Göteborg.

De spelare som inte var med i truppen idag, Anton Kralj, Sargon Abraham, Ferhad Ayaz och Adhavan Rajamohan, har bara lättare skador?

– Vi räknar med att alla utom Anton Kralj tränar för fullt på måndag igen. Det ser positivt ut. För Anton går det också framåt. Ge det ytterligare någon vecka så är nog han också redo.

Startelva och byten

Första halvlek

Jeff Gal

Tufve Östlund – Oliver Ekroth – Sebastian Ohlsson

Erik Lindell – Adam Carlén – Christos Gravius – Erik Grandelius

Johan Bertilsson – Victor Edvardsen

José Segura Bonilla

Andra halvlek

Ismael Diawara

Gustav Granath – Daniel Janevski – Christoffer Wiktorsson

Erik Lindell – Adam Carlén – Christos Gravius – Erik Grandelius

Villiam Dahlström – Victor Edvardsen

José Segura Bonilla

65 minuter: Anton Berggren ersatte Erik Grandelius, Hjalmar Lagerberg ersatte Christos Gravius och Ludvig Steen ersatte Victor Edvardsen.