Träningspremiär för damerna: ”Det har gått fort för oss”

Under eftermiddagen, 17:00 på konstgräsplanen vid Stora Valla, genomför fjolårets succélag sitt första pass för 2020. Huvudtränare Patrik Werner hoppas att Division 3-nykomlingen ska ta nya steg i utvecklingen.

– Det har ju gått fort för oss. Till en början hade vi väldigt lite folk, men det har växt snabbt och dessutom lyckades vi vinna serien – i överlägsen stil, säger Werner.

Debuten i Division 4 blev en stor framgång för Degerfors damer. Nu gör sig laget redo för en ny säsong i en ny serie.

Den meriterade ledarstaben (utöver Werner ingår även Yrjö Toivonen och Sören Jönsson) är intakt, vilket till stora delar även är fallet för spelartruppen. Dessutom har laget fått några förstärkningar. Christin Hero är ny från Motala, Jessica Axelsson kommer närmast från Rävåsen och Ida Isaksson gör comeback efter en skadefrånvaro.

Barnsjukdomarna från lagets första säsong är borta:

– Vi brukar ha en träningsgrupp på 15 till 17 spelare. Det gör att man kan planera träningarna bättre, så försäsongen är planerad. Träningsmatcher, cuper. Vi har kommit i gång med hallvärmländskan, har redan spelat tre matcher i gruppspelet. Vi spelar ytterligare tre matcher helgen nästa vecka. Om vi slutar bland de tre bästa går vi vidare till finalspel. Sedan är det en cup i Karlskoga första helgen i februari och så har vi en egen cup 15 februari. Träningsmatcherna börjar i slutet på den månaden. Nu har vi koll på vad vi ska göra. En planering som håller. Så var det inte riktigt förra året, berättar Patrik Werner.

Vad kommer ni gå igenom med laget idag?

– Idag kommer vi bara träffas och träna. I samband med måndagens träning tänkte vi ha ett kortare informationsmöte och ta upp några riktlinjer för året. Den här veckan blir det ett extrapass på lördag också, eftersom vi hade ett lite längre uppehåll över helgerna.

Vad har du för förväntningar på det här året?

– Vi mötte några lag från Division 3 förra året. Om laget får vara skadefritt ska vi kunna matcha motståndarna på ett bra sätt, men i varje serie brukar det vara tre eller fyra lag som är ganska starka så det krävs att vi tränar bra. När vi bara tränar två dagar i veckan är det optimalt om så många som möjligt är på plats. Det är tufft att spela elvamannafotboll och om man inte är fysiskt förberedd kan det bli jobbigt för oss. Hela gruppen har dock tagit ett stort steg under första året. Nu hoppas jag att vi kan ta ytterligare ett steg.

Tjejer som är intresserade av att spela för Degerfors Idrottsförening kan besöka en träning (Måndagar 18:30, onsdagar 17:00) eller kontakta Patrik Werner.