Toppmöte väntar Degerfors damer

Det stundar ett toppmöte under lördagen i division 2 västra Svealand när Degerfors damer tar emot Säffle SK på Stora Valla (C-plan). Tvåan mot trean i tabellen och matchen drar igång kl 11.30.

Matchen är betydelsefull för DIF. Man kan vid seger, hamna på samma poäng som Säffle hota på allvar ge sig in i striden om en uppflyttningsplats, men Rödvitt vill också skydda tredjeplatsen – som man just nu har grepp om före Norrstrand.

– Vi har spelat till oss en chans att vara med och slåss i toppen. Det känns väldigt inspirerande, säger Patrik Werner, tränare i Degerfors.

Innan serien vände var det Säffle som drog det längsta strået lagen emellan och vann med 2-0, men det var då ett DIF som hade bud på poäng.

– Det var en jämn match där Säffle gjorde mål på en hörna och straff. Säffle är väldigt bra bakåt och släpper in väldigt lite mål. De har en duktig målvakt och bra backlinje och det är svårt att få hål på dom, och eftersom det är så svårt har man inte råd att släppa in så mycket mål som vi har gjort. Vi måste sätta försvarsspelet för att en chans, säger Werner.

Degerfors har en offensivare inställning än många av sina seriekonkurrenter, och det gör att det blir målglada matcher.  Degerfors kommer närmast från en vinst när man förra helgen slog Torsby IF 2 med 3-2. Ännu en DIF-match som präglades av mycket mål åt båda hållen.

Werner tror det taktiska upplägget blir en viktig faktor mot Säffle.

– När man möter lag som är lite bättre så gäller att spela taktiskt rätt. Är man bättre kan man vinna ändå, men är man kanske lite sämre på pappret så blir taktiken oerhört viktig. Vi har en plan hur vi ska ta oss an Säffle, säger Werner och fortsätter:

– Vi har ju en framgångsvåg och självförtroendet är på topp. Vi känner oss inte slagna på förhand av de här lagen.

Glädjande för DIF är att Rebecca Kristensen är tillbaka i truppen efter att ha missat några matcher sedan skadan mot Hertzöga.