Toivonen besviken efter förlust

I lördags stod Degerfors IF:s damer redo att ta sig an Tyresö FF på hemmaplan efter två raka bortamatcher. Med en vinst i ryggen var det en taggad trupp som stod på planen när matchen blåstes igång, men redan i andra matchminuten lyckades Tyresö ta ledningen med 0-1 och pressen på Degerfors ökar. Degerfors höll ett bra försvarsspel hela första halvlek men lyckades inte få till några lägen för att kvittera poängställningen.

Degerfors tappade sitt anfallsspel vilket Tyresö drog nytta av och i matchminut 32 utökar laget ledningen till 0-2. Under andra halvlek är Degerfors på tårna men det räckte inte hela vägen och när matchen blåstes av stod Tyresö FF som vinnare.

Tränare Petter Toivonen: ”Skitjobbigt!”

Efter avslutad match är det en besviken Toivonen som beskriver matchen som en ”jäkligt onödig förlust”. Toivonen menar på att laget spelar bra, men att det är i anfallsspelet det brister.

– Efter Tyresös första mål får vi jaga mycket, och deras 0-2 mål är jäkligt billigt. Hade vi lyckats göra ett mål när det var 25 minuter kvar på matchen så tror jag att vi hade haft en chans att hämta upp. Men nu var vi inte ens nära, säger Toivonen.

Toivonen beskriver att Tyresö inte ska vara något bättre lag än Degerfors, och att de båda lagen troligtvis kommer ligga jämnt under seriens gång. Han berättar att det var en tung förlust efter en bra insats förra helgen.

Vad tar ni med er till fredagens match mot Örebro SK?
– Vårt försvarsspel som fungerar helt okej, annars får vi gå in och titta på vad vi gjorde bra denna match och fokusera på vad vi kan göra bättre. Men matchen mot Örebro kommer starta med helt andra förutsättningar. De är ett bättre lag än oss och kommer troligtvis ha mer boll än oss vilket kommer ge en helt annan matchbild, avslutar Toivonen.

Fredag 19 maj klockan 19:00 möter Degerfors IF Örebro SK på Grönpepparparkens IP.