Tidigare Dalkurdspelarna ställs mot gamla klubben: ”Tror faktiskt att allt är mycket bättre nu”

För två år sedan var Dalkurd FF nykomlingar i allsvenskan. Borlängeklubben som då precis blivit en Uppsalaklubb som i någon mån var en Gävleklubb skulle göra sin första säsong någonsin i den högsta serien. Under försäsongen förstärktes truppen med två tidigare Degerforsspelare – Ferhad Ayaz och Johan Bertilsson.

Nu är de båda tillbaka i den rödvita tröjan och kan se fram mot ett spännande bortamöte med gamla föreningen. På lördag är det match i Uppsala, en stad där hela klubben alltså var nyinflyttad år 2018.

– Det är lite speciellt att flytta en klubb, det märkte jag ju. Det tar tid innan saker och ting är på plats. Jag tror det är skillnad nu jämfört med hur det var då. Nu kan de både träna och spela matcher på Studenternas. Jag tror förutsättningarna är lite bättre och att de har fått mer lugn och ro, säger Johan Bertilsson.

Ferhad Ayaz är mer detaljerad när han beskriver utmaningarna Dalkurd stod inför under hans första tid i klubben:

– Vi hade ingen träningsanläggning. Det var lite kaos under första tiden i Uppsala. Vi kunde åka till Bosön (på Lidingö utanför Stockholm) för att träna. Ibland åkte vi också till en inomhushall i Sollentuna (utanför Stockholm). Vi bodde i Uppsala men åkte mycket till Stockholm. Träningsplanen vi skulle ha gick inte att använda eftersom det var så mycket is där under vintern. Jag tror att flytten från Borlänge var tuff.

Tror du att de kommit mer till sin rätt nu när det gått några år?

– Ja, absolut. Nu har de egna omklädningsrum, egna planer och en arena de delar med Sirius. Jag tror faktiskt att allt är mycket bättre nu. Sedan har de inte förlorat någon match den här säsongen så de är nog nöjda, säger Ferhad Ayaz.

Det har varit stor ruljangs i Dalkurd FF under de senaste säsongerna. För Johan Bertilsson är Emil Berger hans enda riktiga ingång i klubben. De var dock aldrig lagkamrater i DFF utan känner varandra från en av Johans tidigare sejourer i Degerfors.

– Jag har sett några höjdpunkter och såg första halvleken mot AFC. De har börjat bra. Släppt in väldigt få mål. En tuff bortamatch för oss, säger Bertilsson.

Också för Ferhad Ayaz är kontakten med gamla laget ytterst sporadisk. Helt enkelt för att det inte finns så mycket kvar av det där laget.

– Det är bara tre spelare kvar sedan jag lämnade. En mittback, en målvakt och anfallaren (Kerfala) Cissoko. Alla har försvunnit. Det är sjukt hur många spelare som har bytts ut. Men i Paul (Olausson) har de en tränare som vill spela fotboll. Possession, hård press. Jag tror hursomhelst att vi har en bra chans att vinna mot dem, säger Ayaz.

Matchen starta klockan 15:00 på lördag och sänds på Dplay.