Tidiga mål bakom femte raka utan seger

3-0 i Borås under söndagskvällen. Degerfors IF har därmed förlorat fyra av sina fem senaste matcher i allsvenskan. Senaste segern kom för över en månad sedan.

Matchstarten blev en riktig kalldusch för DIF. Redan efter en minut och 20 sekunder kunde Leo Väisänen nicka in ett hårt inlägg som kom från Elfsborgs vänsterkant. En hörna ledde fram till det läget. 1-0.

I den 27:e minuten utökade sedan hemmalaget sin ledning på ett liknande sätt. Kort hörna blev till ett nytt inlägg från vänsterkanten och en ny målnick. Den här gången av Marokhy Ndione.

Rödvitt hade ett par riktigt farliga lägen genom Victor Edvardsen. Avsluten blev dock mindre lyckade, och det ska sägas att Elfsborg i den första halvleken också skapade en hel del chanser utöver de som resulterade i mål. Ismael Diawara stod då för några fina räddningar.

Hemmalaget inledde sedan den andra halvleken med att släcka alla rödvita förhoppningar om att komma i kapp i matchen. I 49:e minuten satte Jeppe Okkels 3-0 genom att peta in bollen i öppet mål efter att Elfsborg letat sig igenom hela Degerfors lag med en vass djupledspassning.

Med Christos Gravius borta på grund av avstängning provade ni ett lite annat spelsystem med Adam Carlén som ensam central mittfältare. Vilka positiva konsekvenser tycker du att den ändringen fick på matchen?

– Det passade bra inte bara med anledning av Christos avstängning utan mer utifrån hur Elfsborg spelar. Vi kände att det passade bra som ett sätt att försöka störa deras speluppbyggnad. Vi skulle hindra deras crosspassningar och inläggsspel, säger tränare Tobias Solberg och fortsätter:

– Jag tycker att vårt anfallsspel i mångt och mycket var bra. Sedan var vi inte tillräckligt effektiva inne i boxen när vi fick lägen. Det var däremot Elfsborg. De är lite tyngre inne i boxen och avgjorde på två fasta situationer tidigt i matchen.

Finns det något i den här taktiska ändringen som påverkade att det blev förlust?

– Nej, det tycker jag inte. Det kändes som att vi hade en bra matchplan, men målen blev väldigt avgörande. Vi satte oss i en dum sits. Det var onödigt att vi gav Elfsborg den där första hörnan och sedan hamnade vi i underläge innan det ens gått två minuter. Vi var väldigt passiva i egen box där.

– Sedan hade vi ju lägen. Victor Edvardsen hade chanser som väl egentligen var frilägen. Vi borde förvaltat ett eller kanske båda. Det var spelet i boxarna som utgjorde en stor skillnad idag.

Även om det blev en ganska stor förlust fanns det, som du säger, många delar som var bra. Men ni har nu spelat fem raka matcher utan seger. Känner ni er pressade?

– Nej, det är klart att det är roligare att vinna matcher än att förlora dem men samtidigt går allt i olika perioder. Det handlar lite om vilka man möter. Nu har vi haft tuffa matcher. Det är mycket att räkna med tre poäng borta mot Elfsborg. Vi gjorde jättebra resultat sett över de första åtta matcherna. 15 poäng på 14 omgångar är väldigt, väldigt bra. Det här var en tuff match och nu väntar ytterligare två tuffa matcher. Riktigt tuffa, alltså. Häcken och Malmö. Vi behöver vara hundraprocentiga i alla delar och idag satte vi inte oss själva i ett bra läge. Däremot gjorde vi många bra saker som vi ska ta med oss och jobba vidare med.

Oliver Ekroth fick sitt tredje gula kort för säsongen och är därmed avstängd i matchen mot BK Häcken som spelas på Stora Valla om en vecka.

Startelva och byten

Ismael Diawara

Daniel Janevski – Oliver Ekroth – Sebastian Ohlsson

Gustav Granath – Adam Carlén – Anton Kralj

Sargon Abraham – Johan Bertilsson – Abdelrahman Saidi

Victor Edvardsen

69 minuter: Villiam Dahlström ersatte Sargon Abraham och Adhavan Rajamohan ersatte Johan Bertilsson.

84 minuter: Justin Salmon ersatte Abdelrahman Saidi och Jonathan Tamimi ersatte Gustav Granath.