Talanger i matchtruppen när herrarna träningsspelar mot Djurgården

Imorgon, måndag, klockan 15:00 spelare Degerfors IF en träningsmatch mot Djurgårdens IF på Stora Valla. Då det pågår läktarbyggen inför den allsvenska omstarten kommer arenan vara stängd av säkerhetsskäl. Däremot ser det ut som att matchen kommer visas på Discovery+.

I onsdags återupptog Rödvitt sina träningar på hemmaplan efter att ha varit på Gotland i närmare en vecka. När laget nu ger sig in i matchspel igen är det med några nya ansikten på planen.

Tre spelare från akademin kan få chansen imorgon. Kan du berätta om de här killarna?

– Jakob Andersson är en central mittfältare som varit med en del tidigare. Han har haft väldiga skadeproblem från oktober fram till någon månad sedan, men har nu kunnat träna för fullt. Han är väldigt lovande och det ska bli kul att se honom få speltid imorgon, säger Tobias Solberg och fortsätter:

– Sedan har vi Emil Augustsson. Även han är central mittfältare. Han har varit bra i P19 under säsongen och kommer säkert också vara redo för speltid. Vi har också Ludvig Sten som är en mer offensiv spelare. En forward eller ”tia”. Han har visat framfötterna hos P19 och det är perfekt att de kan få möjlighet till speltid i en sådan här match.

Ni besegrade Djurgården under den allsvenska vårsäsongen, men det här kommer väl bli lite mer av en match med många förändringar och så. Vad vill ni få ut av morgondagens möte?

– Det är jättebra att få den här matchen i benen inför den långa serien. Det är ju 22 omgångar kvar. Vi ska möta ett av Sveriges bästa lag, ett lag vi lyckades besegra i serien då vi hade marginalerna på vår sida. Nu får vi komma upp i matchtempo mot ett bra lag, och vi ska få speltid på i stort sett alla i truppen. Men det handlar inte om att spela av matchen. Vi vill göra en bra insats, säger Solberg.

Alla tillgängliga spelare är kallade till matchen. Nicklas Maripuu saknas sedan tidigare av privata skäl. Abdelrahman Saidi fick en smäll under en av träningarna på Gotland. Han finns inte med mot Djurgården men ska kunna vara redo lagom till den allsvenska omstarten om en vecka.