Supporterinformation AIK – Degerfors IF

På söndag spelar Degerfors IF mot AIK på Friends Arena. Nedan följer information som förhoppningsvis kan underlätta ditt besök i Solna. Matchen spelas söndag den 18 september, avspark kl. 17:30.

Åk till Solna med Vulkanerna!

Vulkanernas resa är inställd.

Om Friends Arena och bortasektionen (från AIK:s webbplats)

Arena: Friends Arena, Solna.
Publikkapacitet: 30 000 – 48 000 beroende på om två eller tre läktare är öppna.
Bortasektion: Läktare 1. Sektion 105.
Entré: Gate 1.
Kapacitet på bortasektionen: 300, men kan vid behov utökas upp till 3 000.
Kartlänk: Eniro.
GPS: Latitud: N 59° 22′ 26.04” Longitud: E 18° 0′ 5.69”
Mer arenainformation: www.friendsarena.se

Biljetter

Biljetter till bortasektionen hittar du via den här länken (öppnas i nytt fönster).

Biljettkassa: I anslutning till AIK Shop vid entré A, alternativt vid entrén till bortasektionen.
Bortakort: Byts mot matchbiljett efter avprickning mot nummer på kortets baksida vid entrén.

Entré bortasektionen
Överenskommen sektion för gästande lags supportrar nås via Gate 1, en trappa ned från ”kragen” (observera att detta inte gäller på derbyn).

Entrén öppnar 1 timme och 15 minuter före matchstart. Visitation sker av AIK Fotbolls publikvärdar. Pyrohundar kan förekomma.

Biljettscanning från mobiltelefon
Matchbiljetten kan scannas från mobilen. Tänk dock på att ha batterier i mobilen, ha biljetten nedladdad i det fall som det är dålig mottagning, dra upp ljusstyrkan på skärmen, det får inte finnas några sprickor på mobiltelefonens skärm då biljetten då inte kan scannas.

Supporterservice på bortasektionen

Mat och dryck: Kioskerna är öppna före, under och efter matchen.
Utbud: Allmänt kioskutbud, korv, läsk, godis samt öl (3,5%).
Betalningsalternativ: Endast kort.
Toaletter: Tillräckligt.
Hiss: Ja, vid särkilda behov
Plaster för rörelsehindrade: Ja.

Tifo på bortasektionen
Kastnät:
Kan förekomma vid enstaka matcher.
Mått på sektion: Exakta mått på sektion inklusive stolsöversikt kan fås på begäran, kontakta slo@aik,se.
Staket: Räcke.
Reklamskyltning framför sektionen: Nej.
Läktarkonstruktion: Flippstolar. Observera att stolarna inte håller att stå på.
Fotoackreditering för supporterfotografer: Mejla slo@aik.se.

Att ta sig till Friends Arena

Organiserad bussresa: Bussar/minibussar kör in enligt karta ovan. Ta av vid Järva krog sedan via Enköpingsvägen och ta höger mot Arenastaden. Bussar släpper av under ”kragen” vid biljettluckorna vid Gate 1. Parkering enligt polisens anvisning.

Parkering för privata personbilar: Finns för 150 kr på Kolonnvägen. Avfart E4 vid Haga Norra vid Solna (se karta). Följ sedan skyltar mot Arenastaden och Friends Arena. Bortasupportrar uppmanas att använda Norra järnvägsbron vid Solna station och sedan följa tågspåret längs utsidan av Mall of Scandinavia. Vägen leder direkt till bortasektionen. Det är ca 10-15 minuters promenad.

Lokaltrafik: Pendeltåg från Arlanda/Märsta eller Södertälje/Stockholm mot Solna station. Bortasupportrar uppmanas att använda Norra järnvägsbron vid Solna station och sedan följa tågspåret längs utsidan av Mall of Scandinavia. Vägen leder direkt till bortasektionen. Det är ca 10-15 minuters promenad.

Personal: SLO från Degerfors IF finns på plats före, under och efter matchen.
Publikvärdar finns i vanlig ordning på plats på och vid alla läktare med publik, och dessa kan kontaktas för hjälp och info.
Ordningsvakter finns på plats både för hjälp med service och för upprätthållande av ordning.

Vid frågor eller funderingar kontakta Degerfors IF:s SLO Kalle Stark på kalle.stark@degerforsif.se.

Klicka här för mer information om Friends Arena.

Vi ses i Solna! Framåt Bruket!