Succé i cuppremiären: ”Vi sprang och jobbade för varandra på ett oerhört imponerande sätt”

Rödvitt inledde tävlingssäsongen på bästa tänkbara sätt. Seger i Borås, mot fjolårets allsvenska tvåa IF Elfsborg. Sargon Abrahams 0-1-mål i den 61:a minuten gav Degerfors tre poäng i öppningsomgången av svenska cupens gruppspel.

Segern blev extra spektakulär då DIF bara minuten innan ledningsmålet fick Nicklas Maripuu utvisad och således spelade tio mot elva under en tredjedel av matchen. Det var en match där flertalet rödvita spelare stod för riktigt imponerande insatser.

Har tränarklyschan ”alla gjorde det bra” någonsin passat bättre?

– Haha, frånsett att Roger Werner drog på sig en onödig varning på bänken skötte sig alla ypperligt. Kul att få se en sådan insats. Fram till utvisningen stod vi upp bra även om vi hade problem med Elfsborgs press under de första tio minuterna. De fick vinna boll på vår planhalva några gånger för mycket, men samtidigt dog deras press ut efter ett tag. Vi gjorde bra ifrån oss på bortaplan mot ett starkt Elfsborg. Efter utvisningen kontrade vi in ett fint mål och sedan kunde vi försvara oss till segern. Det är stärkande för killarna att se att vi med ett hårt jobb kan hålla nollan. Vi sprang och jobbade för varandra på ett oerhört imponerande sätt. Det ska vi ha med oss hela året, säger tränare Tobias Solberg.

Från sidan fick man lite lätt panik av de där första tio minuterna. Du låter väldigt lugn.

– Det blev stressat. Det är viktigt för oss att ta med oss hur fort det går när motståndarna väl sätter fart. Utvecklande för spelarna att våga hantera det, så att man inte slår undan bollen en hel match och inte får något eget spel. Man måste misslyckas några gånger för att kunna lyckas.

Du nämnde det fina kontringsmålet. Kan du beskriva målet lite mer detaljerat?

– Det blev en sådan uppståndelse att jag knappt vet vad som hände. Jag vet inte riktigt hur bollen hamnade hos Gustav Granath, men han fick ordentlig fart och spelade in den. Sargon Abraham stötte in bollen nära målet. Det var många av våra spelare som visade spets och var minst lika bra som Elfsborgs spelare idag.

Resan mot Europa fortsätter redan på söndag då ni möter Falkenberg. Hur ska ni ladda om inför den matchen?

– Ja, det blir ytterligare lite närmare Europa. Man är ju snart nere i Danmark där. Mentalt sett blir det en tuffare match. Längre resa, tidig avspark, en lång dag där man ska sitta i bussen och sedan gå ut och prestera mot ett bra Falkenberg som är starkt i sitt försvar, som jobbar hårt, står lågt och är skickligt på att kontra. Hyperintressant för oss att kunna hantera en sådan match på ett bra sätt. Det är inte så att vi utan ansträngning kommer vinna mot alla lag bara för att vi nu slagit Elfsborg. Spelarna får njuta idag men sedan fokuserar vi på nästa match.

Noterbart är att Degerfors spelare och ledare inför avsparken i Borås hade på sig tröjor med stöttande budskap till tränaren Andreas Holmberg som genomgår en cancerbehandling.

Startelva och byten

Ismael Diawara

Gustav Granath – Oliver Ekroth – Daniel Janevski

Erik Lindell – Adam Carlén – Nicklas Maripuu – Ferhad Ayaz

Sargon Abraham – Johan Bertilsson

Villiam Dahlström

67 minuter: Abdelrahman Saidi ersatte Johan Bertilsson, Victor Edvardsen ersatte Villiam Dahlström och Jonathan Tamimi ersatte Ferhad Ayaz.

89 minuter: Adhavan Rajamohan ersatte Sargon Abraham.