Strategidag Degerfors IF Dam

Under den gångna helgen var det dags att summera första verksamhetsåret för damlaget, utvärdera vad som fungerat och planera för det som kan förbättras till nästa år. Sportsligt var 2019 en succé, men vi kan alltid bli bättre. Det gäller att hålla i det som funkat, utveckla det som kan göras bättre och skaffa in det vi saknat. Under en heldag på Loka Brunn hade damsektionen med hjälp av SISU/Värmlandsidrotten en heldag för att titta bakåt och planera framåt. Genom en bra dialog fick spelarna, tränarna och ansvarig styrelseledamot fram vad som behövs för att utveckla damsektionen till nästa säsong. Nyckelspelare Rosie Orr, huvudtränare Patrik Werner och styrelseledamot Fredrik Rakar sammanfattar strategidagen så här:

Rosie Orr: Det har varit jättekul att starta om damfotbollen under Degerfors IF:s flagg och en serieseger känns alltid bra. Vi har fått ihop en skön trupp under året och haft en kvalificerad tränarstab som gjort att det känts meningsfullt att gå ner till träningarna. Jag tycker att vi har utvecklats både som spelare och lag. En hel del av oss har ju spelat tidigare, men vi kan alltid bli vassare, både tekniskt och taktiskt. Då gäller det att träningarna funkar och alla kommer regelbundet och ger järnet. Vi hoppas att en sådan här strategidag kan hjälpa oss att ta fram det som behövs till nästa år, så att vi kan bygga vidare och se till att vi inte tappar fart nu när vi ska upp i div 3. Kraven på spelare och organisation kommer bara öka, så det gäller att vara väl förberedda inför nästa säsong. Kan klubben möta upp vårt engagemang med att få till fungerande omklädningsrum och annat praktiskt, så kan Degerfors IF dam snart vara ikapp herrarna i seriesystemet. Det vore även kul med lite mer arrangemang kring våra matcher för att dra publik och öka intresset. Att sen få avsluta strategidagen i Loka Brunns nyrenoverade Spa, var en skön bonus efter en lyckad säsong!

Patrik Werner: Det har varit ett spännande och roligt år, men det blir lätt så när vi vinner serien. Till nästa säsong behöver vi lite mer stadga och struktur, så att vi kan hålla kvar tempot i träningsfrekvens och matcher, även när motståndet blir tuffare. Vi kan fortfarande bli fler på varje träning och se till att alla kommer regelbundet. Idag är det ännu lite för ojämnt, men det är inte så konstigt med tanke på att vi precis dragit igång. Tjejerna har jobbat stenhårt, men det går alltid att bli bättre och ska vi klara nästa division lika bra som i år, så måste vi upp ett snäpp. Vi får lägga till en mer taktisk dimension till spelet och ser gärna att Stora Valla blir bättre anpassat till ännu ett elitlag, med möjligheter att gå igenom matcher i anslutning till omklädningsrum, eget material och transporter till bortamatcher. Det skulle öka sammanhållningen och möjligheterna att bygga ett elitlag på damsidan inom bara några år. Jag ser även fysträning och möjligheter till sjukgymnast vid skador som viktiga om vi ska upp en division till. Men jättebra jobbat av tjejerna, som tog en välförtjänt serieseger. Det är värt att fira!

Fredrik Rakar: Jag håller med det som Rosie och Patrik tagit upp. Det är nyttigt att få ta en heldag till att gå igenom vad som funkat bra och mindre bra, även om vi vann serien. Ska vi kunna fortsätta utveckla damfotbollen i Degerfors, så måste vi lyssna på de som kan verksamheten bäst, nämligen spelarna och ledarna själva. Vi i styrelsen kan nu börja planera vad som behöver göras för att bibehålla och öka engagemanget inom damsektionen inför nästa år. Deras hårda slit och sportsliga insats måste mötas upp av en starkare organisation och bättre materiella förutsättningar. De har visat sitt mod och engagemang på plan, nu är det upp till oss som förening att matcha det. En första tanke är att se över saker som gym, omklädningsrum och material/förråd för att se hur det kan funka nu när vi fått in både dam- och parafotboll i föreningen. Att vi kan bli bättre på att göra reklam för matcherna på sociala medier och ha mer matchevent är tydligt i utvärderingen och något vi bör ta till oss. Till detta behövs resurser och vi ser gärna fler partners och frivilliga som kan stötta oss i detta under 2020. Nu kör vi en fest i damernas ära lördagen den 26 oktober och det är ett första arrangemang för att stödja damsektionen i deras utvecklingsarbete. Hoppas alla läsare har köpt biljett eller på annat sätt vill stödja damfotbollen.

Tack Rosie, Patrik och övriga i laget och tränarstaben för en fantastisk säsong och serievinst! Tack även till SISU/Värmlandsidrotten och Loka Brunn för en härlig och produktiv dag i fotbollens tecken. Nu ser vi fram emot Oktoberfesten på Tunet i Degerfors den 26 oktober och spel i div. 3 under 2020!

Fredrik Rakar