Storseger i cupgenrepet

I ett Örebro där vädret starkt påminde om den sibiriska tundran blev det storseger för Rö’vitt mot Örebro Syrianska. Degerfors höll ett starkt grepp om taktpinnen i stort sett hela matchen och visade upp fina kvalitéer som bådar gott inför Svenska cupens gruppspel.

Det var full fart framåt för Degerfors som sparkade igång tillställningen på riktigt i den sjunde matchminuten, när Kevin Holmén sköt i stolpen. Chanserna som följde efter stolpträffen fanns där, men var kanske inte riktigt lika farliga. Samma Holmén fick snällt vänta till minut 31 för att spräcka målnollan och det var med besked han gjorde det. Efter en soloräd av modell mindre på mitten drog han till med ett skott några meter utanför straffområdet och satte bollen i krysset. Ska man göra sitt första mål i Degerfors är det ett lysande sätt att göra det på.

Strax innan halvtidsvilan glider Elias Pihlström elegant fram på sin vänsterkant och bryter in i straffområdet. Han fälls dock av motståndarlaget och domaren pekar bestämt på straffpunkten. Gustav Lindgren placerade hur säkert som helst in bollen i målet och Rö’vitt kunde gå till halvtidsvila med en 2-0-ledning.

Den är nog ännu mer fart i Degerfors när den andra halvleken inleds. De få gånger som Örebro Syrianska tar sig långt ner på Degerfors planhalva, så städas bollen oftast undan av backlinjen. I matchminut 56 kliver mittfältets gigant för dagen, Kevin Holmén framåt och spelar bollen fram till Pashang Abdulla, som sätter sin första strut i den rödvita tröjan. 3-0 på tavlan och tre olika målskyttar.

Såväl Gustav Lindgren som Pashang Abdulla skulle dock göra ytterligare ett varsitt mål. Knappt tio minuter senare kom Gustav Lindgren fri och satte sitt andra och i minut 84 stångade sig Pashang Abdulla fram och satte 5-0. Vädret värmde inte denna lördag, men det gjorde spelet.

Målskyttar: 1-0 Kevin Holmén (31′), 2-0 Gustav Lindgren (straff, 45′), 3-0 Pashang Abdulla (56′), Gustav Lindgren (65′) och Pashang Abdulla (84′)

Se målen i spelaren nedan.

Startelva: Jakobsson – Wallin, Morgado, Hedén Lindskog – Bichis, Mårtensson, Holmén, Ohlsson, Pihlström – Lindgren, Abdulla.

Ersättare: Adi Fisic (in 60′), Depi Ilunga (in 79′), Marcus Bergkvist (in 88′), Lorik Bunjaku (in 88′), Isak Ekberg (in 88′), ”Deb” Ilunga (in 88′), Gustav Ljungberg (in 46′), Tim Lindh (in 88′) och Filip Järlesand.