Storseger för damerna – vidare till Svenska Cupen

När Degerfors IF och Arvika i fjol gjorde upp om seriesegern var det ett nervkittlande avslut där målskillnad till slut fällde avgörandet. Degerfors knep avancemanaget – bara tre mål före Arvika.

När de båda drabbades samman igen under onsdagskvällen – i kvalet till Svenska Cupen – blev det dock inte lika dramatiskt.

Degerfors damer vann komfortabelt med 7-0 på Stora Valla och visade att man nu är en division ”större”.

– Det rinner iväg lite i slutet, men det känns som vi är bättre än dom matchen igenom. Vi har en bred truppen och använder alla byten, sen är det även en styrka att kunna peta in så mycket bollar, säger Patrik Werner, tränare i Degerfors.

I fjol förlorade DIF mot Arvika (3-0), vilket också var säsongens enda förlust.

– De har tappat några spelare och är lite sämre mot då, medan vi förhoppningsvis blivit lite bättre, säger Werner.

Tyra Eriksson svarade för fyra mål i vinsten mot Arvika – och är i strålande målform. Hon har nu gjort sju mål på de tre senaste matcherna.

– Snabb, explosiv och jobbig att möta. Det är väldigt kul att det har lossnat för henne, berömmer Werner.

Vad är nästa steg i Svenska Cupen?

– Som jag förstått är vi nu vidare till själva Svenska Cupen, där vi spelar nästa omgång igen i augusti, säger Werner.

Ett hektiskt spelschema väntar DIF:s damer framöver. Eftersom säsongen försenades på grund av pandemin flyttades flera matcher istället till höstsäsongen – och förutom division 2 och 4-spelet är man alltså kvar i Svenska Cupen och även DM.

– Därför är det så bra att vi har en bred trupp och kan gå in i höstsäsongen med bra förutsättningar, avslutar Werner.