Storförlust i Borås

Degerfors åkte på en rejäl smäll i i den avgörande matchen mot Elfsborg i Svenska cupen. När slutsignalen löd visade resultattavlan hela 5-1 till Elfsborg och Degerfors cupäventyr hade kommit till sin ände.

Det blev uppförsbacke direkt för Degerfors som redan efter fem minuter låg under med 2-0. Elfsborg satte press direkt och utnyttjade de misstag som Degerfors gjorde. Degerfors hade det svårt inledningsvis med spelade upp sig under andra delen av första halvlek.

– Det är ju framför allt de första 20 och sista 10 minuterna som sätter tonen på matchen, sedan är ju 60 minuter ganska bra om man ser till det stora hela. Vi hade ju 2-0-underläge redan efter fem minuter och det hade kunnat stå 3-0 efter första 20. Istället kommer vi in i matchen, sätter vårt försvarsspel och vinner boll och det är det som gör att vi kan göra 2-1 på ett fint anfall, säger Tobias Solberg, tränare i Degerfors IF.

Andra halvlek startade, precis som den första, med ett högt tempo. Elfsborg kontrollerar stora delar av halvleken men Degerfors försöker ta sig framåt och hittar då och då upp i banan. Laget skapar flera chanser och har bud på både kvittering och reducering, men det var istället Elfsborg som stod för målskörden i andra halvlek.

– Det var inte så mycket som stämde och vi var inte riktigt påkopplade när andra halvlek drog igång, även om vi gjorde det bättre än i första. Elfsborg är ett kontringsskickligt lag och de får göra både 4-1 och 5-1 för enkelt, vilket givetvis inte känns bra. Det får vi borsta av oss och jobba vidare med, säger Tobias Solberg, tränare i Degerfors IF.

– Vi petade lite för mycket och vi får analysera vad vi kan göra för att det ska bli bättre. Det finns bra saker att ta med sig från den här matchen också även om det inte känns så just nu. Vi får gå igenom matchen noggrant och hitta saker som vi gjorde bra och saker som vi måste göra bättre.

Två matcher kvar innan Allsvenskan drar igång, vad vill du se i de matcherna?

– Vi kommer att ha en bra träningsvecka här till att börja med, spelarna får samla kraft och ta ledigt kommande helg. Det jag vill se är att vi slipat på de sakerna som fungerat mindre bra och att vi går ut och gör bra prestationer mot både Jönköping och Örebro, avslutar Tobias.

Matchfakta

Svenska cupen, gruppspel

Mål: 1-0 Johan Larsson (2 min), 2-0 Jeppe Okkels (5 min), 2-1 Nikola Djurdjic (31 min), 3-1 Per Frick (66 min), 4-1 Alexander Bernhardsson (82 min) & 5-1 Rasmus Alm (88 min).

Varningar Degerfors IF: Nikola Djurdjic (52 min)
Varningar IF Elfsborg: –

Startelva: Jeffrey Gal – Gustav Granath, Ronald Mukiibi, Sebastian Ohlsson, Christos Gravius, Erik Lindell, Daniel Krezic (71 min), Adam Carlén (71 min), Diego Campos (63 min), Johan Bertilsson, Nikola Djurdjic.

Ersättare: Filip Järlesand, Sean Sabetkar, Oscar Wallin, Dijan Vukojevic (in 63), Rasmus Örqvist (71 min), Justin Salmon (71 min), Adhavan Rajamohan.