Storförlust efter sen kollaps

Efter fem allsvenska matcher utan förlust tog det stopp för Degerfors IF. Matchen mot Hammarby under söndagseftermiddagen slutade hela 5-1 till Stockholmarna, men det är ett resultat som egentligen inte speglar matchbilden.

Så här många baklängesmål ska det inte behöva bli, men det hade väl inte ens behövt bli förlust idag?

– Nej, ibland är fotbollen sådan. Resultatet är tydligt. Där står det fortfarande 5-1 och det är jag oerhört besviken för. Men ser man på vår prestation var det här i mångt och mycket en jämn match och en bra match från vår sida, fram till dess att vi släppte in 3-1, säger tränare Tobias Solberg.

I den första halvleken böljade spelet fram och tillbaka. Lagen turades om att ta kommandot på Tele2 Arena och det skapades halvfarliga lägen åt båda hållen. När det närmade sig pausvila tog Hammarby dock över initiativet allt mer och lyckades också få in 1-0. Darijan Bojanić skruvade in en frispark i den 44:e minuten. Men Abdelrahman Saidi var inte riktigt redo att gå till pausvila under den sortens förutsättningar. 21-åringen utsatte Hammarbys Gustav Ludwigson för samma dragning fyra gånger i rad för att sedan dundra in kvitteringen med sin vänsterfot.

Direkt i början av den andra halvleken drog Johan Bertilsson i väg ett skott som tog i stolpens insida. Där hade matchen kunnat ta en helt annan riktning. Istället var det Hammarby som återigen tog ledningen. Tidigare Degerforsspelaren Mohanad Jeahze såg ut att komma från offside när han spelade fram Akinkunmi Amoo till 2-1 i 52:a minuten.

– Så små marginaler är det. Så grymt kan det vara ibland, säger Tobias Solberg och fortsätter:

– Hammarbyspelarna är vassa på sitt plastgräs. Det går snabbt här. Vi hade några bollförluster där de var snabba att ställa om. Det var lite olyckligt vid målen.

I den 79:e minuten lät Hammarby 17-årige Williot Swedberg göra allsvensk debut. Några enkla bolltouch och ett klassavslut senare hade han avgjort matchen. 3-1 i 81:a minuten.

I slutminuterna rasade dessvärre Rödvitt ihop fullständigt. Först var man ytterst nära att göra självmål. Därefter kontrade Hammarby in både 4-1 och 5-1 (unge Swedberg inblandad även där).

– I vår iver att jaga mål, att få till en reducering, blev vi för felbalanserade med många spelare högt upp. Då är det en stor fara att tappa boll på fel ställen. Det är det som gjorde att det rann i väg och det var jättetråkigt förstås. Samtidigt måste vi som lag fokusera på det vi gjorde bra och göra det ännu bättre i fortsättningen, säger Solberg.

Nästa match för Degerfors spelas på lördag. Då kommer serieledande Malmö FF till Stora Valla.

Startelva och byten

Ismael Diawara

Gustav Granath – Oliver Ekroth – Sebastian Ohlsson

Ferhad Ayaz – Adam Carlén – Christos Gravius – Anton Kralj

Abdelrahman Saidi – Johan Bertilsson

Victor Edvardsen

68 minuter: Adhavan Rajamohan ersatte Ferhad Ayaz och Sean Sabetkar ersatte Adam Carlén.

79 minuter: Villiam Dahlström ersatte Gustav Granath och Erik Lindell ersatte Anton Kralj.