Stora Valla fortfarande underkänd för spel

Idag onsdag har Svenska fotbollsförbundets representant Stefan Cårebo återigen varit på Stora Valla för att besiktiga planen efter sitt förra besök den 3 april. Tillsammans med sportchefen Patrik Werner och Ulf Jangentorp som är ansvarig för arenan, gick Stefan Cårebo runt och tog prover på gräsets rotsystem.

Stefan Cårebo lämnade tyvärr ett negativt besked igen och bedömde att Stora Valla inte är godkänd för spel nu på lördag. Den tillväxt som nu finns är inte tillräcklig och skulle inte klara belastningen som en fotbollsmatch innebär, det betyder att om man skulle spela match på lördag, efter de förutsättningar som finns idag så äventyrar man resten av vårsäsongen. Fortsatt skötsel av Valla med täckning och vattning av planen ger oss förhoppningar om spel i maj. Nästa inspektion som sker preliminärt den 3 maj, alltså några dagar innan den planerade hemmamatchen mot IK Brage den 7 maj.

Vi kommer under imorgon torsdag uppdatera er med mer information rörande matchen mellan Degerfors IF och Örgryte.

Åsa Holmstrand