Solberg tror på tufft motstånd från tidigare seriekonkurrent: ”Så mycket hinner inte hända på två månader”

Med Svenska cupen bara någon vecka bort ska Rödvitts herrar spela en sista träningsmatch innan fotbollssäsongen drar i gång på allvar. Imorgon, lördag, kommer superettanlaget IK Brage på besök. Matchen startar klockan 14:00 och går att se på Discovery+.

Sista träningsmatchen innan tävlingssäsongen börjar. Påverkar det på något sätt upplägget inför matchen?

– Nej, inte mer än när det gäller hur belastningen över veckan sett ut. I och med att det är andra matchen på en vecka har vi fått tänka till om speltiden. Ingen ska spela två 90-minutersmatcher utan vi kommer använda i stort sett alla tillgängliga spelare. De ska få sina spelminuter och få chans att visa upp sig, säger tränare Tobias Solberg.

Brage har ju varit någon sorts toppkonkurrent till Degerfors i superettan de senaste åren. Nu går ni in i mötet med lite andra förutsättningar. Hur påverkar det rent mentalt?

– Det finns inget som är självklart med den här matchen. Vi spelar i allsvenskan nu och Brage är ett bra superettanlag. Så mycket hinner inte hända på två månader. Det gäller att vi är ödmjuka och jobbar som vanligt. Jag tror många vill visa upp sig också och då går det inte att ta lätt på någon uppgift. Vi kommer lägga ner det jobb som krävs för att göra en bra insats mot ett bra lag.

Förra året fick Jeff Gal ganska mycket speltid då Ismael Diawara var skadad. Jeff presterade bra och ”Ismo” presterade bra han också. Nu har de fått dela på speltiden här under försäsongen. Hur ser det ut med målvaktssituationen?

– Tanken är att ”Ismo” ska stå imorgon. Sedan kommer cupspelet som också följs av fler träningsmatcher. De som har delat på posten är två mycket kompetenta målvakter som har gjort jäkligt bra ifrån sig. Det gäller att de fortsätter vara på tårna och göra bra insatser. Kul för oss att ha två så pass bra målvakter som konkurrerar med varandra.

Nyförvärvet Abdelrahman Saidi har fått genomföra en hel träningsvecka och har fått spela 20 minuter mot IFK Göteborg. Hur går det för honom med att komma in i spelet och i laget?

– Det går bra. Det viktiga för honom är att få sitt boende. Han har bott på hotell nu men kommer väl flytta in i en lägenhet till veckan. Det blir nytt för honom eftersom han har bott med sin familj tidigare. En omställning. Det blir viktigt att han känner att han trivs och mår bra vid sidan av planen. Att det är en duktig fotbollsspelare visste vi sedan tidigare och det är något han också hunnit visa under sina första pass. Han kommer också få lite mer speltid imorgon jämfört med mot IFK Göteborg. Det ska bli kul att få se honom.

Anton Kralj är borta ett tag till på grund av den skada han ådrog sig i slutet av förra säsongen. Övriga Degerforsspelare som inte kommer vara med i matchtruppen imorgon saknas antingen på grund av utlåning (Erik Grandelius och José Segura Bonilla ska under den här säsongen representera Åtvidabergs FF) eller på grund av att de är på väg att hitta utlåningsalternativ (Tufve Östlund, Hugo Claesson).

Om du ännu inte har skaffat Discovery+ är ett bra tips att slå till nu! De erbjuder nämligen en superdeal på sitt årspaket. Skaffa årspaketet för 199kr/månad (ord. pris 299kr/månad). Om du fixar ditt abonnemang genom annonsen här nedan är du samtidigt med och stöttar Degerfors IF ekonomiskt. Använd koden DEGERFORS2021. Erbjudandet gäller till och med sista februari.