Solberg tror på tufft Mjällbymöte: ”Alla deras matcher har varit jämna ”

Jag valde att köpa Niklas Klingbergs tröja när truppens tröjor såldes ut efter en säsong för en handfull år sedan. Niklas Klingberg står för kämpaglöd, lagkänsla, själ… ja, egenskaper som klubben Degerfors IF har som byggstenar.

Egentligen är jag från Örebro. Det känns nästan skämmigt att säga det, men man kan ju inte hjälpa var man är född. Naturligtvis höll jag i unga år på stadens stora lag, ÖSK. Så blir det ju. Men när jag gick ner till Eyravallen för att se ÖSK spela mot Degerfors IF i Allsvenskan någon gång i början på 90-talet hände något. En vändpunkt. Under matchen kom jag på mig själv med att i allt högre grad heja på de rödvita. För jag kunde riktigt känna själen. Både i spelet och hos bortasupportrarna. Medan ÖSK med ens kändes opersonligt.

Jag kämpade aldrig emot utan lät Degerfors IF fylla mitt hjärta. Året efter den nämnda matchen blev jag medlem i Degerfors IF, och det har jag varit sedan dess.

– Leif Nordanvind

Efter den historiska segern borta mot IFK Göteborg är det ännu en gång dags för herrlaget att ge sig ut på resande fot under den här hemmaplansglesa vårsäsongen. Imorgon, måndag, väntar match mot Mjällby AIF på Strandvallen i Blekinge. Avspark klockan 18:30.

Gulsvarta Mjällby imponerade förra säsongen stort som nykomling i allsvenskan och slutade femma. Endast två poäng från Europaplats.

I år har laget än så länge haft en viss uppförsbacke och har hittills samlat ihop en (1) poäng på de tre inledande matcherna.

När Rödvitt och Mjällby möttes i superettan 2019 tog lagen varsin uddamålsseger.

Hur har det märkts under veckan som gått att ni haft med er säsongens första trepoängare i bagaget?

– Det märks främst på humöret. Det är ett gäng som älskar att vinna fotbollsmatcher och allt blir lite enklare om man får göra det. Dessutom stod vi för en bra prestation i senaste matchen. Ofta kommer resultat och prestation hand i hand, men ibland är det så att man bara gnetar till sig en turvinst. Den här gången kände vi verkligen att det inte handlade om tur. Stämningen blir ju ytterligare några procent vassare av det, säger tränare Tobias Solberg

Hur ska ni göra för att förvalta den där bra prestationen så att ni även kan ta med er den ner till Blekinge?

– Det är jätteviktigt att vi följer upp den prestationen. Inte sjunka tillbaka och vara nöjda. Vi måste visa att vi har fyllt depåerna med energi, att vi är ordentligt påkopplade, för vi ska möta ett bra Mjällby som inte har vunnit ännu och som har haft två tuffa bortamatcher där de mötte Hammarby och Elfsborg. Dessutom hade de en svår premiärmatch hemma mot Varberg. De kommer göra allt för att göra mål och vinna. Vi behöver ha lika bra energi som vi hade senast (i mötet med IFK Göteborg) om vi ska ha möjlighet att ta poäng. Vi både hoppas och tror att vi kommer ha den energin.

Utöver att Mjällby haft svåra motståndare; vilka ser ni som de främsta anledningarna till att laget fått en lite tuffare start på säsongen?

– Alla deras matcher har varit jämna och då ska man dessutom ta med sig att det är Hammarby och Elfsborg de mött på bortaplan. De hade ett friläge i slutet av Elfsborgsmatchen. Om de hade förvaltat det skulle det ha blivit 1-1. Mot Hammarby höll de ställningarna till sista minuten av den första halvleken då Hammarby tog ledningen. Matchen mot Varberg var något av ett ställningskrig, säger Solberg och fortsätter:

– På spelarfronten har de tappat Moses Ogbu som gjorde väldigt mycket för dem i offensiven under förra säsongen. De har även tappat Besard Sabovic på mitten. Samtidigt har de spets i laget. De har en tung forward i Jacob Bergström som gjorde många mål under hösten förra året.

Om vi tittar på Degerfors trupp kan sägas att alla utom Villiam Dahlström tränat fotboll i veckan. Även om intensiteten varierat. Är det någon utöver Villiam som fortfarande är helt borta från spel?

– Gustav Granath kommer inte vara med i matchtruppen men han närmar sig. Det var lite för tidigt till den här matchen, men vi hoppas att han ska vara tillgänglig till matchen mot Djurgården.

Matchtruppen består av samma spelare som senast, nämligen:

Ismael Diawara, Jonathan Tamimi, Oliver Ekroth, Nicklas Maripuu, Sebastian Ohlsson, Ferhad Ayaz, Johan Bertilsson, Sargon Abraham, Christos Gravius, Erik Lindell, Sean Sabetkar, Victor Edvardsen, Anton Kralj, Abdelrahman Saidi, Christoffer Wiktorsson, Adam Carlén, Adhavan Rajamohan, Jeff Gal

Alla Degerfors matcher visas på Discovery+. Om du skaffar ditt abonnemang via annonsen här nedanför är du samtidigt med och stöttar Degerfors IF ekonomiskt.