Solberg nöjd efter att DIF spelat oavgjort mot Djurgården

Degerfors herrar fick under måndagseftermiddagen med sig ett fint 2-2-resultat från träningsmatchen mot allsvenska tabelltvåan Djurgårdens IF.

– Det var många positiva bitar på en fin men svårspelad plan. Det var svårt att få fart på bollen. På minuskontot har vi att vi bjöd på några chanser då vi själva tappade boll och Djurgården fick ställa om. Vi vill kunna spela oss ur situationer, men ibland påverkar yttre förutsättningar. Förhoppningsvis har vi en blötare och snabbare plan till helgen. Bortsett från det var det hursomhelst mycket bra, säger tränare Tobias Solberg och fortsätter:

– Jag tycker att Djurgården var bättre de första 25 minuterna, sedan hittade vi rätt mer och mer varpå Djurgården plötsligt tog ledningen. Vi tappade bollen och de fick ställa om med sina kvicka spelare. Ett av de bästa lagen i Sverige när det gäller kontringar. När de får göra det på stor yta blir det mål. Sedan gjorde vi själva ett fint mål. Christos Gravius hittade in till Victor Edvardsen med en fantastiskt fin djupledspassning.

Målen kom i matchminut 33 och 36.

– I den andra halvleken var det några som gjorde sina första a-lagsminuter. Med tanke på att det är match om fem dagar igen var det inte läge att låta någon spela hela matchen. Det är bra att fler får chans att visa upp sig. Jag tycker att vi stod upp på ett bra sätt i den andra halvleken. 2-1 var jättefint när vi hittade in till ”Adde” Rajamohan. Bra löpning av ”Ville” Dahlström i djupled. Fin passning från Sargon Abraham. Sedan blev det lite av en bjudning från oss när Djurgården fick straff och kunde sätta 2-2, men jag tycker att det var imponerande av oss att genomföra den andra halvleken så pass bra som vi gjorde, säger Solberg.

Också här kom målen tätt ihop. 57:e och 59:e minuten.

Du nämnde att några gjorde sina första a-lagsminuter. En representant från Pensionärspoolen sa ”Han är spelbar den där pôjken” när han fick se Jakob Andersson. Håller du med Pensionärspoolen?

– Haha, det gör jag. Han är spelbar den pôjken. Han skulle säkert ha varit med oss tidigare men har haft ett jobbigt år där han haft problem med skador. Han är en jätteduktig och bolltrygg spelare. Låg tyngdpunkt, bra på att flytta boll, stark i kroppen. Han gjorde en jättebra halvlek. Kul.

Det blev ungefär en halvtimmes spel för Emil Augustsson och Ludvig Sten. 17 år båda två, sena 03:or.

– Glädjande att de kommer in och tar för sig, vill ha boll och jobbar hårt för laget. Båda stod för bra insatser.

Noterbart är också att Villiam Dahlström gjorde comeback efter den skada han åkte på tidigt under säsongen.

På lördag spelar Degerfors herrar match igen, men då är det allsvenskan som gäller. Östersunds FK gästar Stora Valla.

Startelva och byten

Ismael Diawara

Sean Sabetkar – Oliver Ekroth – Sebastian Ohlsson

Ferhad Ayaz – Adam Carlén – Christos Gravius – Anton Kralj

Johan Bertilsson – Sargon Abraham

Victor Edvardsen

Till den andra halvleken ersattes Ismael Diawara, Sean Sabetkar, Oliver Ekroth, Sebastian Ohlsson, Ferhad Ayaz, Christos Gravius, Anton Kralj, Johan Bertilsson och Victor Edvardsen av Jeff Gal, Gustav Granath, Daniel Janevski, Christoffer Wiktorsson, Erik Lindell, Jakob Andersson, Jonathan Tamimi, Adhavan Rajamohan och Villiam Dahlström.

62 minuter: Emil Augustsson ersatte Adam Carlén och Ludvig Sten ersatte Sargon Abraham.