Solberg efter 0-0 mot Brage: ”Okej men inte ’wow’”

Det blev mållöst när Borlängeklubben IK Brage besökte Stora Vallas konstgräsplan under lördagseftermiddagen. 0-0-matchens första halvlek hade en viss derbykaraktär med skador, irriterade spelare och ett böljande spel.

Rödvitt hade några riktigt farliga lägen mot slutet av matchen och var närmast segern, men i stort blev det en tämligen medioker tillställning.

Det linkade ut spelare till höger och vänster i båda lagen. Christos Gravius tvingades lämna planen tidigt. Sebastian Ohlsson blev inbytt i paus men klev ut ganska snabbt och Ferhad Ayaz fick också gå av. Hur är läget med de här tre killarna?

– Christos fick en boll i huvudet och var lite groggy direkt efteråt. Det får ta den tid det tar, men förmodligen kommer han inte vara borta någon längre period. Ferhad tror jag bara fick en smäll och borde vara tillbaka ganska snart. Sebastian fick en känning, så det var bara att kliva av. Det är dumt att riskera något, säger tränare Tobias Solberg.

Om man tittar på matchen i stort får man säga att den var ganska stökig.

– Ja, det blev stökigt. Jag tycker att vi både började och slutade bra. En kvart i början och en kvart i slutet hade vi struktur. Christos behövde bytas ut och Brage fick också en spelare som behövde kliva av. Det blev lite ryckigt, många avbrott, vilket ledde till en flängig första halvlek. Vi tappade en del i vårt positionsspel och det gick lite för långsamt. Det var ingen strålande insats från vår sida. Det var okej men inte ’wow’. Så kan det bli ibland.

Även i den här matchen skapade ni väldigt många chanser men ni släppte också till en hel del, vilket kanske inte varit fallet tidigare under försäsongen. Vad tänker du om det?

– Brage har en del skickliga spelare i offensiven och vi bjöd ju på några kontringstillfällen. De hade, precis som vi, flera chanser. Man vill ju alltid skapa chanser och förvalta dem. Mot slutet av matchen hade vi ganska många bra lägen och borde gjort något mål. Deras chanser kom främst genom omställningar och det är de skickliga på. Det blev onödigt många bolltapp från vår sida.

”Abdo” Saidi har haft en intensiv vecka. Han var Norrbyspelare när veckan började och nu fick han avsluta veckan med att spela 90 minuter. Hur tycker du att det gick för honom idag?

– Det gick jättebra, men sedan fick han lite fler minuter än vad som var tanken i och med att vi var tvungna att göra några byten vi inte hade planerat för. Han fick spela två olika roller (både offensiv och defensiv mittfältare i 4-2-3-1) och klarade sig bra i båda. Visade vilken fin fotbollsspelare han är. Sedan tar det sin tid innan samspelet sitter, men det syns att han har individuella kvalitéer som gör att han klarar av att spela på båda positionerna. En fin insats från hans sida.

Startelva och byten

Ismael Diawara

Gustav Granath – Daniel Janevski – Oliver Ekroth – Christoffer Wiktorsson

Nicklas Maripuu – Christos Gravius

Abdelrahman Saidi – Adhavan Rajamohan – Ferhad Ayaz

Villiam Dahlström

19 minuter: Adam Carlén ersatte Christos Gravius.

Paus: Erik Lindell ersatte Gustav Granath och Sebastian Ohlsson ersatte Oliver Ekroth.

60 minuter: Victor Edvardsen ersatte Ferhad Ayaz.

63 minuter: Sargon Abraham ersatte Sebastian Ohlsson.

70 minuter: Johan Bertilsson ersatte Adhavan Rajamohan.