Små marginaler när DIF förlorade mot Säffle

Degerfors IF:s damer rådde inte på Säffle SK under onsdagskvällen. Det blev förlust med 2­­-0 – och för ovanlighetens skull gick Rödvitt mållöst. Degerfors hade fram till mötet mot Säffle SK målat i varje match och det fanns gott om chanser till att förlänga den sviten.

– Vi har tre riktigt bra lägen. Jessica Axelsson fick ett halvt friläge, Tyra Eriksson med ett bra avslut som deras målvakt räddar och en fast situation där bollen dimper ned till oss, men där vi inte riktigt får till avslutet, berättar Patrik Werner, tränare i Degerfors IF.

Emilia Rinaldo, som har meriter från spel i högre divisioner, höll tätt mellan stolparna och de matchavgörande målen svarade Säffle SK för.

– Första målet i matchen visade sig bli viktigt. Ett hörnmål. Sedan får vi en tveksam straff emot oss. Man tycker visserligen att alla straffar man får emot sig är tveksamma, men denna kändes tuff, fortsätter Werner.

Degerfors visste på förhand att det skulle krävas mycket för att störa Säffle och förlusten till trots, så ser Werner ljust på de kommande duellerna mot förväntade topplag. Säffle är ett av dem, och Degerfors stod upp riktigt bra.

– Det var en ganska jämn match och man märker att det är små marginaler. Vi stod som sagt upp bra och hade våra chanser mot ett riktigt bra lag som bland annat slog Brage och som gav Hertzöga en tuff match. Vi ska fortsätta att försöka matcha de här lagen, berättar Werner.

Redan på lördag får damerna chans till revansch. Då väntar ytterligare en bortamatch, denna gång mot Sturehov som närmast har två uddamålsförluster mot Brage och Hertzöga.