Slutspurten är här – DIF i poängbehov möter Hammarby

Jag är 12 år när farsan tar med mig på min första match med Rö’vitt! Mål-Otto gör mål och Degen rusar mot allsvenskan.

Jag går igenom tonåren tillsammans med ”Adde”, ”Ma ma ma Marino” och ”juggarna” som höjde nivån på hela allsvenskan.

Jag är 40 år när jag tror på det och åker på ett biltak genom Medborgargatan och sjunger tills jag inte har nån röst kvar.

Jag är 41 år när Bruket vaknar och skickar ner lillebror till superettan den där magiska oktoberkvällen i Örebro.

Jag är 41 år när hela Degen kraftsamlar och fyller Valla de sista hemmamatcherna i allsvenskan 2021.

– Kalle Löfroth

Foto: Gabriel Rådström

Det återstår bara tre matcher av allsvenskan. Det är nu det ska avgöras, och det är nu Degerfors IF har tre matcher på sig att hoppa upp på säker mark och undvika den negativa kvalplatsen. Efter landslagsuppehållet ställs DIF mot Hammarby på Stora Valla under söndagen med matchstart kl 15.

Notera att entréerna öppnar 90 minuter innan avspark. Kom i tid så att vi kan undvika köbildning!

– Det kommer att bli en spännande avslutning. Det har varit en lång och säsong och vi har kämpat hårt. Men vi är inte klara och nu väntar nästa uppgift. Det är tre viktiga matcher kvar, men vi fokuserar på den som kommer härnäst, och blickar inte för långt fram. Nu ska vi göra det så bra som möjligt mot Hammarby och samla ihop dom här tre poängen.

DIF är två poäng bakom Halmstad i tabellen och har det egentligen inte i egna händer. Samtidigt har Halmstad kvar tre topplag att möta, så mycket kan hända.

Men DIF samlar kraft inifrån:

– Vi kan bara styra våra matcher. Nu ska vi ta oss an Hammarby, vilket är enklare sagt än gjort. Men det är vår hemmaplan, vilket också är skönt och vi kan förhoppningsvis dra fördel av vår publik och plan, säger Solberg.

Med tanke på vad som står på spel och att det nu drar ihop sig – hur får ni ledare gruppen att ”vara här och nu”?

– Vi försöker göra våra vanliga förberedelser och rutiner. Nu kom ett uppehåll efter ett tufft schema och vi har kunnat ladda batterierna, vilket jag tror är bra. Vi har haft bra träningsveckor och engagemang. Det är viktigt att vi ger varandra energi och att hela truppen hänger i.

I matcherna mot Elfsborg, IFK Göteborg och Häcken har ni blivit taktiskt besegrade när motståndarna haft ett lågt försvarsspel. Vad kan ni göra för att bestämma matchbilden mer själva?

– Tyvärr har det blivit lite så, särskilt när vi hamnat i underläge. Även om prestationerna i sig varit okej så har det inte varit tillräckligt. Det finns mer att önska av oss, framförallt när det kommer till att skapa målchanser. Vi har lite för omständliga när vi ska gå till attack och vi behöver inte passera tio spelare varje gång. När vi till exempel vunnit boll och haft tillfällen så har vi slagen bollen hem och det är såna bitar som vi kan göra bättre. Vi behöver inte alltid vänta och söka det perfekta läget utan det finns ytor i straffområdet där vi kan dimpa in bollen och få möjligheter på.

Hammarby är borta från guldstriden, men Solberg räknar ändå med ett motiverat Bajen som gästar Stora Valla.

– Man har häng på några lag och jag tror absolut man är sugna på klättra lite. Vi fick ordentligt stryk sist (1-5) även om det var en jämnare match än vad siffrorna sa. Men det är ett individuellt skickligt lag där man inte kan ge dom för mycket ytor. Det finns kvalitéer i att göra sina spelare, i både löp och teknik.

Justin Salmon skadade sig i VM-kvalet med Liberia och har inte kunnat träna ordentligt. Som en försiktigsåtgärd vilar han mot Hammarby. Inte heller Jonathan Tamimi finns med på grund av sjukdom.

Det gör att Andreas Solberg och Andreas Holmberg tagit ut följande matchtrupp:

Alfie Whiteman, Jeff Gal, Gustav Granath, Oliver Ekroth, Sebastian Ohlsson, Erik Lindell, Axel Lindahl, Anton Kralj, Christos Gravius, Adam Carlén, Adhavan Rajamohan, Sargon Abraham, Johan Bertilsson, Nikola Djurdjic, Victor Edvardsen, Villiam Dahlström och Abdelrahman Saidi.