Sista hemmamatchen för damerna

Den mycket korta coronasäsongen är snart över. Imorgon, lördag, spelar Degerfors damer sin sista hemmamatch då RIK Karlskogas andralag kommer till Valla. Rödvitt ligger tvåa i sin division 3-serie, fem poäng framför fjärdeplacerade RIK.

RIK Karlskoga 2 kan inte vinna serien men skulle i teorin kunna utmana er om andraplatsen. Hur ser du på den här matchen?

– Jag har sedan lång tid tillbaka sagt att förstaplatsen är körd. Arvika (serieledarna) möter dessutom lagen som ligger sist och näst sist, så de kommer vinna sina matcher. För oss handlar det om att bli tvåa och då behöver vi vinna en av de två matcherna som är kvar. Naturligtvis siktar vi på en trepoängare så att andraplatsen är klar, säger tränare Patrik Werner.

Du har också tidigare varit inne på det här med att det är lite lurigt med andralag eftersom de kan ha med sig spelare från högre upp i seriesystemet. Har du någon koll på hur det kommer se ut med den saken hos RIK imorgon?

– Nej, det har jag inte. Vi får se vilka som dyker upp. Vi har gjort bra matcher, frånsett den första, och hoppas att det ska kunna hålla i sig. Jag vet inte riktigt vad vi kommer möta men hoppas att vi ska kunna göra en bra match och vinna antingen den här eller den avslutande matchen i Filipstad.

Hur har träningsveckan varit?

– Vi har tränat på bra. Det blev en speciell säsong, men vi kör på i några veckor till. Vi har ju två seriematcher och en DM-match mot RIK Karlskogas förstalag. Vi får se när DM-matchen ska spelas, vi väntar ju på besked i publikfrågan men det verkar gå trögt så vi har inte spikat matchdatumet ännu.

Hur är känslan i spelargruppen inför den här avslutningen där ni i första hand jagar en andraplats?

– Det har varit bra hela tiden. Det blev tungt efter den inledande förlusten, men efter det har vi jobbat på bra. Även när det var matchuppehåll under coronakrisen tränade spelarna på bra. Det ska de ha all heder för. Fliten och träningsnärvaron har varit hög hela tiden. Det är ett måste om man ska bli bättre och utvecklas.

Är det något särskilt du vill se i spelet de här sista matcherna?

– Det handlar om att fortsätta med det vi har gjort. Vi vill släppa in så få mål som möjligt och göra många framåt. Vi har blivit bättre hela tiden. Jag tycker att försvarsspelet fungerade ganska bra nästan från början medan vi haft lite svårare med vårt anfallsspel i vissa matcher men nu på slutet har det också lossnat. Senast missade vi dock för många lägen och borde ha gjort ytterligare fyra eller fem mål. Det är kanske där man vill se en förändring. När man möter bra lag kanske man inte kommer skapa lika mycket som vi blivit vana vid att göra. Då gäller det att ta vara på lägena.

Avspark klockan 14:00. Här är morgondagens matchtrupp:

Lisa Andersson, Christin Hero, Alma Nielsen, Rosinda Carlson, Ida Mattsson, Rosie Orr, Emma Tryggvesson, Emilia Dahlström, Tindra Pettersson, Tilda Jäger Lindén, Tyra Eriksson, Jamie Tiuraniemi, Ida Henriksson, Jessica Karlsson, Maja Edlund, Jessica Höglund

Satsningen på Rödvitts damlag är möjlig bland annat tack vare bidrag från en mängd företag och privatpersoner. Här nedan kan du se vilka som är med och stöttar laget.

Företag

Nya Hambostäd