Serieledaren gästar Stora Valla i den ”riktiga hemmapremiären”

Vi hade många kvartersplaner på brukssidan av Letälven. Där fanns Hultplan, Stubbänga, Galtåsplan, Kapellplan, Bruksplan (där fotbollen föddes i Degerfors), Grini, och Trekanten. Efter varje allsvensk match på Stora Valla, som alltid startade på söndagar klockan 13:30, sprang vi hem och bytte finkläderna mot gympabyxor, blå gymnastikskor och i väg till någon av fotbollsplanerna. Nu skulle vi vara någon av våra idoler. Skjorta, Pater, Gummi, Hambo, Hoforslasse, Kollan, Olle Ålund, Jan Aronsson…

A-lagets träningar missade vi inte. Ibland ropade Skjorta på oss och då hängde han i knävecken upp och ner i målribban. Då skulle vi kasta Alfatabletter som han fångade i munnen. Dessa tablettaskar var populära på 50-talet och varje ask innehöll ett foto på någon allsvensk spelare som vi kunde byta med någon kompis om vi fick dubbletter.

Vi hade alltid ett eller två sjumannalag från Bruket med i pojklagsturneringen som DIF ordnade på Stora Valla. Där mötte vi pojklag från Bossåsen, P- mossen, Ramshöjda, Snabbköp, Kanada, och Stora Valla.

I vårt juniorlag ingick pojkar som Willy Sträng, Lasse Heineman, Stisse Ekman, Kjell Rehnberg och Thomas Nordahl som alla fick spela allsvensk fotboll.

Tyvärr gick aldrig mina allsvenska fotbollsdrömmar i uppfyllelse utan stannade på juniornivå, men en fin ungdomstid i DIF fick jag vara med om.

Fotbollen är det bästa vi har i Degerfors, den ska vi vara rädda om.

– Arne Sjögren

Information till de åtta personer som vann lottdragningen om att se helgens match på plats: entrén sker vid bortainsläppet, vid Kanadaskogen. Se till att vara där mellan kl 14.15-14.30.

Det har varit bråda dagar att få Stora Valla godkänd för allsvenskt spel, men under veckan besiktades arenan och gavs grönt ljus.

Det är ett bruk som vaknar, rödvita-hjärtan och ideella krafter som slutits samman för att möjliggöra allsvenskt spel på Stora Valla igen. I den första hemmamatchen mot Kalmar tvingades Degerfors flytta tillställningen till Behrn Arena på grund av att bland annat gräsmattan behövde växa till sig. Den är nu i bättre skick samtidigt som andra delar justerats till för att få allsvensk status på Stora Valla.

Därför är det oerhört glädjande Djurgården nu kan komma på besök till Stora Valla – för den ”riktiga hemmapremiären”.

För visst känns det så Tobias Solberg, att detta är den riktiga hemmapremiären?

Ja, det är utan tvekan den första riktiga hemmamatchen. Det är lite skillnad på underlag, och detta är vårt hem – här är vi trygga. Precis som för de flesta lagen vinner man majoriteten av matcherna hemma. Sen kommer det bli ytterligare en boost att spela på Valla igen, särskilt när så många slutits upp för att göra det möjligt. Det är oerhört imponerande med en sådan drivkraft till föreningen. Självklart tar vi med oss det till matchen och Stora Valla kommer bli viktig för oss under säsongen, säger Degerforstränaren.

Degerfors gästas alltså av ett formtoppat Djurgården som vunnit samtliga matcher hittills och klädde av guldfavoriten Malmö FF (3-1) i senaste omgången.

Degerfors får således mäta sig med Sveriges just nu bästa lag.

För oss är det en otroligt häftig utmaning och gör vi en bra insats kan vi absolut ge Djurgården deras första poängtapp. Men då kräver det en fokuserad insats av oss och det är vi inställda på, berättar Solberg.

DIF hade bra utdelning framåt borta mot IFK Göteborg – som omedelbart genererade i tre poäng. Men i övriga tre matcher har man gått mållösa. Degerfors behöver helt enkelt hota mer, och oftare, än vad man tidigare gjort. Man tar dock med sig några inslag från Mjällbymatchen, i synnerhet i inledningen av matchen när anfallet klickade bättre.

I anfallsspelet måste vi våga lite mer och attackera, och att vi är skickliga och snabba i vårt beslutsfattande. Vi har någonting vi tror på och även om vi möter ett bra lag så får vi inte glömma bort oss själva i vårt spel. Sen måste vi bli mycket jämnare, vi har inte råd att gå ner oss för mycket som mot Mjällby sist, säger Solberg.

Djurgården spelar med mycket fart – något som inte undgått Solberg eller någon annan i DIF-lägret. Djurgårdens Nicklas Bärkroth flög fram mot Malmö.

Vi måste kunna hantera deras kontringar och hypersnabba spelare. De jobbar konsekvent med att flytta motståndarna i sidled och skapa numerära överlägen på kanterna. Men får vi stopp på farten, får vi också stopp på Djurgården, säger Solberg som tycker det är viktigt att se till den egna prestationen:

I grund och botten ska vi inte anpassa oss för mycket, men samtidigt vara observanta över motståndet, var vi kan såra dem och var dom har sina styrkor som lag. Inför den här matchen tycker jag vi är bra förberedda på det.

Daniel Janevski är tillbaka från skadan och ingår i matchtruppen. Gustav Granath närmar sig spel igen efter skadan mot Kalmar, men behöver fortfarande lite mer tid för återhämtning. Villiam Dahlström är sedan tidigare borta till och med EM-uppehållet.

Avspark sker klockan 15.

Matchtruppen:

Ismael Diawara, Jonathan Tamimi, Oliver Ekroth, Nicklas Maripuu, Sebastian Ohlsson, Ferhad Ayaz, Johan Bertilsson, Sargon Abraham, Christos Gravius, Erik Lindell, Sean Sabetkar, Victor Edvardsen, Anton Kralj, Abdelrahman Saidi, Daniel Janevki, Adam Carlén, Adhavan Rajamohan, Jeff Gal.

Alla Degerfors matcher visas på Discovery+. Om du skaffar ditt abonnemang via annonsen här nedanför är du samtidigt med och stöttar Degerfors IF ekonomiskt.

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är degerfors_299_930x180.jpg