Seriefinal på Stora Valla

Ett riktigt stormöte väntar på Stora Valla då herrarna tar emot Halmstads BK. Serieettan mot serietvåan. Vid rödvit vinst är avståndet till andraplatsen hela sex poäng. Vid förlust har istället gästerna från Halland ätit upp Degerfors försprång. Matchen som spelas imorgon, lördag, klockan 15:00 markerar också superettans mitt. Det betyder att serien vänder och att DIF ställs mot HBK även i nästa omgång.

Seriefinal och dubbelmöte. Blir det några speciella förberedelser? Går det att bortse från att serien vänder, att det blir ett dubbelmöte och att ni möter ligatvåan?

– Det hoppas jag att det går att göra. Inte minst i den här första matchen. Även om det såklart är speciellt är det för oss en match bland alla andra. Sedan är det förstås synd att vi inte får ha publik med tanke på hur det kunde ha varit på den här matchen nu när tabellen ser ut som den gör, säger tränare Tobias Solberg.

– Det blir speciellt att möta samma lag igen, en vecka senare. Då kanske det blir lite annorlunda. Vi kommer ha en del att ta med oss i form av analys.

Det var lite så jag menade; om ni kanske är två steg fram här. Ni har haft en hel del variation i startelvorna. Finns det ett ”Halmstad, hemma”- och ett ”Halmstad, borta”-lag i huvudet redan nu?

– Nej, så är det inte. Däremot finns det lite olika scenarion man kan tänka sig, men så är det inför alla matcher. Först och främst får vi fokusera på den kommande matchen men det kommer ju finnas mycket vi kan lära oss av från den och direkt få möjlighet att göra saker bättre mot samma lag, oavsett vad resultatet blir imorgon.

I Halmstads BK finns mängder av rutinerade namn. Andreas Johansson har vunnit SM-guld med IFK Norrköping, Joseph Baffo har vunnit EM-guld med det svenska U21-landslaget och Dusan Djuric har medverkat i åtta a-landskamper. Joel Allansson har varit uttagen till landslagets januariturné och den unge anfallaren Rasmus Wiedesheim-Paul slåss för andra året i rad i toppen av superettans skytteliga.

HBK har på pappret seriens kanske starkaste startelva. Hur är laget i verkligheten?

– De har ett jättebra lag och ska finnas med i toppen. De borde kanske ha gått upp i allsvenskan redan förra året men fick en dålig start och behövde jaga. Nu har de varit med från början och har en jättebra trupp. Det blir förhoppningsvis en rolig match men också en tuff match som kommer kräva mycket av oss.

Senast blev det mycket prat om matchbilden där Akropolis IF försvarade sig väldigt lågt. Vad räknar ni med för matchbild här, mot en annan toppkonkurrent?

– Halmstad har ett jättebra försvarsspel och har bara släppt in åtta mål. Det lägsta antalet i serien. Alla utespelare gör ett gediget jobb. Sedan får vi se vad det blir för typ av matchbild. Om de kommer pressa högt eller ligga och avvakta litegrann. Det är lite svårt att säga, men det kommer krävas en hel del om vi ska lyckas göra mål.

Hur är läget med DIF-truppen?

– Läget är bra. Alla är tillgängliga, vilket är kul.

Tobias Solberg och Andreas Holmberg har tagit ut samma spelare som senast. Det betyder att matchtruppen ser ut så här:

Ismael Diawara, Gustav Granath, Daniel Janevski, Oliver Ekroth, Jacob Ortmark, Sebastian Ohlsson, Ferhad Ayaz, Johan Bertilsson, Marcus Astvald, Christos Gravius, Erik Lindell, Villiam Dahlström, Axel Lindahl, Victor Edvardsen, Christoffer Wiktorsson, Adam Carlén, José Segura Bonilla, Jeff Gal

Superettan spelas fortsatt utan publik, men matcherna går precis som vanligt att se på Dplay. Köp gärna en stödbiljett för att hjälpa föreningen ekonomiskt.

Glöm inte heller att vara med och rösta fram matchens lirare i Degerfors IF. Om du är med och röstar kan du vinna en signerad fotboll.