Sen kvittering i numerärt underläge tog Degerfors till kvartsfinal i Svenska cupen

Det blev en rejäl nagelbitare på Borås Arena när Svenska cupens Grupp 2 skulle avgöras. Degerfors lyckades, trots en man mindre i 46 minuter, spela sig till en kvartsfinal i Svenska cupen.

Karim Mammar nickade bollen i nät och gav Degerfors ledningen tidigt i matchen. Under resterande del av den första halvleken svängde det mycket fram och tillbaka och de två lagen turades om att skapa chanser. Pashang Abdulla hade en nick några centimeter utanför stolpen, bland annat.

Den andra halvleken blev betydligt mer händelserik än den första. Bernardo Morgado drog på sig två varningar och fick syna det röda kortet i minut 54. Utvisningen gav Elfsborg momentum och de gjorde både 1-1 och 2-1 på två minuter. Degerfors var riktigt illa ute i mitten av den andra halvleken.

Men skam den som ger sig. Trots numerärt underläge och en intensiv Elfsborg-forcering lyckades Degerfors ta kontroll över matchen i slutminuterna. Kevin Holmén med ett fint inlägg som når till Elyas Bouzaiene, som med pannan skickar in bollen framför målet där Adi Fisic når högst och nickar in kvitteringen i den andra tilläggsminuten. 2-2 står sig sedan matchen ut och ett vilt jubel bryter ut på bortasektionen. Degerfors spelar kvartsfinal i Svenska cupen kommande helg.

Matchfakta

Startelva: Jakobsson – Wallin (ut 70′), Morgado, Diaby – Bouzaiene, Mårtensson (ut 76′), Holmén, Ohlsson, Mammar – Lindgren, Abdulla (ut 59′).

Ersättare: Järlesand, Fisic (in 70′), Grönborg, Bichis, Pihlström (in 76′), Hedén Lindskog (in 59′), Ilunga, Bunjaku.

Mål: 0-1 Mammar (15′), 1-1 Hedlund (64′), 2-1 Hedlund (66′), 2-2 Fisic (92′).

Varningar: Morgado (48′ + 54′), Bouzaiene (100′).

Domare: Richard Sundell

Publik: 3256